دسته‌بندی نشده

تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک

همه ما هنگام خرید ساعت اصطلاحاتی را مانند کوارتز و اتوماتیک شنیده ایم. هر دو نوع مزایا، معایب مخصوص به خود و شباهت ها و تفاوت های خاصی با یکدیگر دارند. به طور کلی فارغ از این که کدام ساعت را برای خود بر می گزینید باید در انتخاب خود دقت، قابلیت، اطمینان، عملکرد، طراحی و ویژگی های مختلف دیگر را در نظر آورید و بررسی کنید. اما سوالی که باقی می ماند این است که تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک در چیست؟ هر کدام چه برتری هایی نسبت به یکدیگر دارند؟ قیمت کدام یک بیشتر است؟ و … . در مقاله حاضر قصد داریم به هر کدام از این سوالات پاسخ دهیم و جنبه های گوناگون این ساعت ها را بررسی کنیم.

حرکت کوارتز به چه معنا است؟

ساعت هایی حرکت کوارتز دارند که با باتری کار می کنند و برای کار کردن به جریان الکترونیکی متکی هستند. پیشگامی صنعت ساعت سازی کوارتز به ساعت سازان ژاپنی در دهه 1960 بر می گردد. برند ساعت معروف سیکو یکی از اولین برند هایی بود که انبوه ساعت کوارتز را به بازار های بین المللی عرضه کرد. در آن زمان ساعت های مکانیکی سوئیسی همچنان محبوب بودند؛ اما ساعت مچی مردانه و زنانه کوارتز قیمت مقرون به صرفه تری داشتند و توانستند به نحوی جایگزین ساعت های مکانیکی شوند.

همین امر تهدیدی برای برند های ساعت سوئیسی شمرده می شد و آن ها پس از گذشت زمانی اندک کالیبر کوارتز خود را به نام بتا 21 تولید کردند و از آن برای تولید مدل های جدید تر بهره بردند. امروزه بسیاری از مطرح ترین و مشهور ترین برند ها مانند Omega، Longines و Tag Heuer ساعت های کوارتز را جزو مهم ترین محصولات خود در مجموعه های خود می فروشند.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

ساعت های کوارتز چگونه کار می کنند؟

تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک

از مداری که با باتری تغذیه می شود و از راه کریستال های کوارتز جریان الکتریکی ای عبور می کند. ارتعاشی که در اثر این جریان ایجاد می شود، موتور را به حرکت وا می دارد و دست ها را حرکت می دهد.

آیا ساعت های کوارتز به باتری نیاز دارند؟

بزرگ ترین تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک در نیاز ساعت های کوارتز به باتری خلاصه می شود. این عملکرد موجب می شود که ساعت های کوارتز مزایایی داشته باشند. تمام ساعت های کوارتز با باتری های سنتی کار می کردند تا اینکه برخی از شرکت ها مانند سیتیزن با انرژی خوشیدی جایگزین پایدار تری را برای این باتری ها پیشنهاد کردند. شرکت ساعت سیتیزن با فناوری اکو درایو خود تغذیه ساعت ها را با نور و منابع مصنوعی دیگر امکان پذیر کرده است. باتری های سنتی ساعت های کوارتز را باید هر 3 تا 5 سال عوض کرد؛ در حالی که باتری های خورشیدی عمر طولانی تری دارند.

تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک

کوارتز و اتوماتیک

اگر بخواهیم این دو نوع ساعت را از دید دقت بررسی کنیم باید بگوییم که هر دوی آن ها بسیار دقیق هستند. اما برخی از کارشناسان ساعت بر این باور اند که کوارتز ها دقیق تر اند؛ زیرا تاخیر آن ها بیشتر از نیم ثانیه نمی شود. این در حالی است که ساعت های اتوماتیک ممکن است تا چند ثانیه خاموش بمانند.

مشکل تعویض را می توانیم دیگر تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک بدانیم. ساعت های کوارتز خیلی دیر به دیر به تعمیر نیاز پیدا می کنند. همچنین نحوه نگهداری آن ها نسبتا آسان است؛ برخلاف آن ها برای تنظیم مکانیسم های حرکتی ساعت های اتوماتیک باید هر روز از آن ها استفاده کرد. در حقیقت آن ها برای ادامه روند کار خود به حرکت دست و بازوی افراد نیاز دارند. این نیرو روتور ساعت را به حرکت در می آورد و موجب می شود که بتواند زمان را نشان بدهد.

همان گونه که اشاره کردیم هم ساعت های کوارتز و هم اتوماتیک دقت بالایی دارند و از این نظر می توان به هر دویشان کاملا اعتماد کرد. زمانی که جریان الکتریکی از کریستال های کوارتز رد می شود، این کریستال ها با فرکانس ثابتی جا به جا می شوند و دقت بالای ساعت را تضمین می کنند. این ساعت ها هر سال فقط چند ثانیه نسبت به سال قبل دقت کمتری دارند.

ساعت های اتوماتیک نیز از آنجایی که برای مدت طولانی جزء جدانشدنی بازار ساعت مچی زنانه و مردانه بوده اند، سازندگانشان دریافته اند که چگونه کالیبر های ساعت های خود را افزایش دهند. در حال حاضر ساعت های اتوماتیک، به خصوص آن هایی که حالت کرنومتر دارند، هر روز تنها 4 تا 6 دقیقه منحرف می شوند.

ساعت اتوماتیک

تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک که درواقع یکی از مزایای ساعت کوارتز نسبت به اتوماتیک محسوب می شود، مقرون به صرفه تر بودن آن است. حتی مدل های لوکس این ساعت ها نیز به دلیل قیمت مناسب تر، تقاضای بیشتر و تولید انبوه تر به آسانی در دسترس عموم قرار می گیرد. درست برخلاف بهترین ساعت اتوماتیک و باکیفیت ترینشان که به دلیل ساختار پیچیده تر و مزد ساخت بیشتر، گران قیمت اند و تنها کلکسیونر ها و علاقه مندان شدید قادر به تهیه شان هستند.

اگر بخواهیم این دو مدل را بر اساس ذخیره نیرو و قابلیت اطمینان بررسی کنیم و تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک را مشخص نماییم، می گوییم که کوارتز ها تنها زمانی از کار می افتند که باتری شان تمام شده باشد. در سوی دیگر اتوماتیک ها تا زمانی که دور مچ بسته شده باشند و در حرکت باشند، از حرکت باز نمی ایستند. ذخیره نیرو نیز در ساعت های کوارتز بیشتر است. آن ها پس از 3 تا 5 سال که باتری شان نیاز به تعویض داشته باشد، در خود نیرو ذخیره می کنند. اما نگهداری نیرو در ساعت های اتوماتیک تنها چند روز است. اگر آن ها به مدت چند روز بلااستفاده در گوشه ای رها شوند، انرژی شان تمام می شود.

جمع بندی

ساعت های کوارتز و اتوماتیک در مواردی مشابه یکدیگر اند. برای مثال هر دوی آن ها دقت بالایی دارند و در روز تنها چند ثانیه عقب تر از زمان اصلی حرکت می کنند. با این حال میان آن ها تفاوت هایی مشاهده می شود که دانستنشان در انتخاب بهتر کمک کننده است. ساعت های کوارتز علاوه بر دقت بالا در قیمت های به صرفه تری عرضه می شوند؛ در حالی که نمونه های خاص و متفاوت اتوماتیک ها به دلیل ساختار پیچیده گران تر هستند. در این مقاله پس از توضیحاتی درمورد ساعت های کوارتز، تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک را بررسی نمودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا