دسته‌بندی نشده

ساعت مچی نبضی چیست ؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

ساعت های مچی در مدل های بسیار مختلفی ساخته می شوند و هر کدام از مدل های ساعت مچی ویژگی های خاصی دارند که باعث می شود از دیگر مدل ها متمایز شوند. یکی از مدل های رایج ساعت مچی که احتمالا اسم آن را شنیده اید، ساعت مچی نبضی است. ساعت مچی های نبضی شباهت زیادی به ساعت های مکانیکی دارند و حتی ممکن است با آن ها اشتباه گرفته شوند. در این مقاله، قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما درمورد اینکه ساعت مچی نبضی چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح دهیم.

ساعت نبضی چیست و چگونه کار می کند؟

ساعت مچی نبضی چیست

ساعت های نبضی نوع خاصی از ساعت هستند که به صورت اتوماتیک کار می کنند و شباهت بسیار زیادی به ساعت های مکانیکی دارند؛ زیرا از سیم ها و چرخ دنده های بسیار زیاد و پیچیده ای تشکیل شده اند. اما یک سری تفاوت های مهم باعث می شود که این دو مدل از یکدیگر متمایز شوند. یکی از مهم ترین تفاوت ها عدم نیاز به کوک کردن ساعت های نبضی بر خلاف مدل های مکانیکی است.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,267,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L

در پاسخ به اینکه ساعت مچی نبضی چیست و چرا به کوک نیاز ندارد باید گفت که ساعت مچی های نبضی در دسته ساعت های اتوماتیک (ساعت اتوماتیک چیست؟) قرار می گیرند و با حرکات روزانه شما به طور خودکار کوک می شوند. این فرآیند به وسیله یک وزنه بسیار کوچک که درون ساعت قرار گرفته است انجام می شود. این وزنه با حرکات روزانه شما حرکت می کند تا ساعت کوک شود.

تاریخچه ساعت های نبضی

تاریخچه استفاده از ساعت مچی های نبضی به قرن 18 میلادی باز می گردد؛ زمانی که اولین مدل از این ساعت ها ساخته شد. اگر می پرسید که ساعت مچی نبضی چیست و مدل های اولیه چه شکل و شمایلی داشتند؟ باید بگوییم که مدل های اولیه به کمک یک فنر و یا یک وزنه متحرک کار می کردند و با پیشرفت تکنولوژی بعد ها با استفاده از حرکات دست به طور خودکار کوک می شدند.

ساعت های نبضی توسط یک ساعت ساز سوئیسی به نام ابراهام لوییس پرلت در سال 1770 ساخته شدند. ساعت های نبضی بدون هیچ صدای اضافه ای کار می کردند و این موضوع یکی از دلایل موفقیت آن ها بود. بعد از آن زمان، ساعت های نبضی به سرعت پیشرفت کردند و با پیشرفتشان، استفاده از آن ها توسط مردم نیز بیشتر و بیشتر شد.

چرا از ساعت های نبضی استفاده کنیم؟

مزایا ساعت نبضی

برای توضیح بهتر این پرسش که ساعت مچی نبضی چیست و چه مزایایی دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز نداشتن به باتری و یا کوک دستی

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود افراد ساعت های نبضی را انتخاب کنند، این است که نیازی به باتری و کوک دستی ندارند؛ زیرا این مدل از ساعت ها با استفاده از قطعات داخلی خود و حرکات دست می توانند به صورت خودکار کوک شوند.

  • عدم تولید صدا

انتخاب این نوع ساعت ها یک کار عاقلانه است. از مهم ترین دلایل آن نیز می توانیم به بی صدا بودن آن ها اشاره کنیم. ساعت مچی های نبضی با حرکت اتوماتیک عقربه های خود به صورت روان و یکنواخت حرکت می کنند و مانند دیگر ساعت ها صدای تیک تاک ندارند.

  • طراحی

ساعت های مچی نبضی نیز درست مانند ساعت های مکانیکی طراحی های پیچیده ای دارند که برای ساخت آن ها زمان و تجربه زیادی صرف شده است و همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از افراد ساعت های مچی نبضی را ترجیح دهند.

معایب ساعت مچی نبضی

معایب ساعت مچی نبضی

ساعت مچی نبضی چیست و چه دلایلی باعث می شوند که برخی از افراد از خرید آن صرف نظر کنند؟

  • حساس به محیط

ساعت های نبضی در مقایسه با دیگر ساعت ها نسبت به عوامل محیطی از جمله رطوبت، گرد و خاک، ضربه و… حساس تر هستند و چنین مشکلاتی می توانند آسیب های جدی ای به ساعت وارد کنند.

  • نیاز به کوک کردن در صورت عدم استفاده

ساعت مچی های نبضی در صورتی که به مدت طولانی ای مورد استفاده قرار نگیرند، به کوک کردن نیاز پیدا خواهند کرد؛ زیرا ساعت با استفاده از حرکات دست کار می کند و در صورتی که به مدت طولانی استفاده نشود نیاز به کوک کردن پیدا می کند.

  • کاهش دقت ساعت در گذر زمان

ساعت مچی نبضی چیست و چه معایبی دارد؟ در پاسخ باید به کاهش دقت در گذر زمان اشاره کرد. کاهش دقت ساعت مچی های نبضی با گذر زمان کمی بیشتر است. ساعت های مچی نبضی معمولا هر 5 تا 10 سال نیاز به تنظیم و تعمیر موتور دارند تا عملکرد اولیه خود را حفظ کنند.

  • قیمت بالا

قیمت ساعت های مچی نبضی درست مانند ساعت های مکانیکی بالا است؛ زیرا هنر دست و مهندسی است و جزء ساعت های با کیفیت و پیچیده بازار محسوب می شوند.

جمع بندی

ساعت مچی ها مدل های بسیار متنوعی دارند. یکی از ساعت مچی های محبوب مدل های نبضی هستند که با حرکات بدن کوک می شوند و نیازی به کوک دستی ندارند. ساعت مچی های نبضی بیشتر اوقات با ساعت های مکانیکی اشتباه گرفته می شوند؛ در حالی که این دو مدل تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی کردیم تا درمورد اینکه ساعت مچی نبضی چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح دهیم.

سوالات متداول

آیا ساعت مچی نبضی همان ساعت مکانیکی است؟

خیر. ساعت های مچی تفاوت های زیادی با ساعت های مکانیکی دارند.

چه عاملی موجب تفاوت ساعت مچی نبضی با مدل های مکانیکی می شود؟

عوامل زیادی هستند که موجب تفاوت ساعت مچی نبضی با مدل مکانیکی می شوند؛ اما مهم ترین عامل عدم نیاز به کوک کردن ساعت مچی های نبضی بر خلاف مدل های مکانیکی است.

چرا ساعت مچی نبضی را انتخاب کنیم؟

عوامل بسیار زیادی برای انتخاب ساعت مچی نبضی وجود دارد. از جمله طراحی پیچیده و خاص، عدم نیاز به کوک و همچنین عدم تولید نویز برخی از دلایلی است که افراد به خاطر آن ساعت مچی نبضی را انتخاب می کنند.

چرا ساعت مچی نبضی را انتخاب نکنیم؟

حساسیت بالا، قیمت بالا و کاهش دقت با گذر زمان برخی از دلایلی هستند که افراد را از خرید ساعت مچی نبضی منصرف می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا