دسته‌بندی نشده

ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

حرکات ساعت اتوماتیک جایگزین محبوبی برای حرکات ساعت کوارتز سنتی و مکانیکی شده اند. این ساعت ها در اصل نسخه پیشرفته ساعت های سنتی اند و نسبت به آن ها مزایایی دارند. برای مثال دیگر نیازی نیست که آن ها را به صورت دستی سیم پیچی یا باتری هایشان را تعویض کنید. بیشتر ساعت هایی که باتری دارند نسبت به ساعت های اتوماتیک ارزان تر اند و در فروشگاه های مد، فروشگاه های مواد غذایی، خرده فروشان چه به صورت آنلاین و چه حضوری یافت می شوند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که ساعت اتوماتیک چیست ، چگونه کار می کند و نسبت به ساعت های دیگر چه برتری هایی دارد.

ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت های اتوماتیک جزو ساعت های مکانیکی محسوب می شوند و در هیچ کدام از آن ها مدار های الکتریکی به کار نرفته است؛ در نتیجه به باتری نیازی ندارند. اما درست مانند ساعت های قدیمی برای نشان دادن زمان در آن ها مجموعه پیچیده ای از چرخ دنده ها و فنر ها به کار رفته است. اجزای ساعت های اتوماتیک برای به حرکت در آمدن انرژی لازم را از باتری نمی گیرند، بلکه آن را از کاربران تامین می کنند. این انرژی با پیچ کردن یک فنر پیچ دار بلند که به آن چشمه اصلی می گویند تامین می شود. زمانی که این فنر به طور کامل پیچید، انرژی را در طول زمان آزاد می کند و سایر اجزا انرژی لازم را برای حرکت دریافت می کنند.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

ساعت های مکانیکی چگونه کار می کنند؟

ساعت مکانیکی

 

برای این که این ساعت ها شروع به کار کنند کاربر باید دایره ای را که در کنار صفحه آن قرار دارد با حرکات دست چندین بار بچرخاند. به آن دایره اصطلاحا «تاج» و به عمل چرخاندن «زخم دست» می گویند. برای این که ساعت روشن بماند باید این روند را هر روز یا هر دو روز تکرار کنند؛ وگرنه شارژ آن تمام و حرکتش متوقف می شود.

ساعت های اتوماتیک چگونه کار می کنند؟

حرکات اتوماتیک در حقیقت توسعه یافته حرکات سنتی و مکانیکی هستند. در این ساعت ها یک روتور اضافی بزرگ تعبیه شده است که با حرکات و ارتعاشات طبیعی بازوی کاربر در طول روز به چرخش در می آید. در حقیقت این چرخش خودکار روتور است که فنر اصلی ساعت را می پیچاند؛ به این معنا که فقط در صورتی زمان را نشان می دهد که در طول روز مورد استفاده کاربر قرار بگیرد. ساعت های اتوماتیک ابتدایی از کاربران می خواستند که ساعت را مدام تکان دهند تا حرکت آغاز شود؛ زیرا آن ها قابلیت حرکت باد دستی ساعت های مکانیکی سنتی را ندارند.

اما ساعت های اتوماتیک امروزی که ارتقا یافتند امکان استفاده از هر دو روش سیم پیچی را در اختیار کاربر قرار می دهند. اکنون که دانستید ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند بهتر است این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر آن بیشتر از مدت اعلام شده «ذخیره انرژی» بلااستفاده باقی بماند، دیگر نمی تواند به نشان دادن زمان ادامه دهد.

ویندر ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت اتوماتیک

برای این که ساعت خودکار در حالتی که استفاده نمی شود هم روشن بماند و کاملا پیچانده شود، برخی از افراد از سیم پیچ های الکترونیکی بهره می برند. این دستگاه ها در اصل حرکت بازو و دست انسان را شبیه سازی می کنند و ساعت را درون یک جعبه کوچک به چرخش در می آورند. این حرکات فرایند چرخش روتور را نگه می دارند و برای آن نیروی لازم و کافی را تولید می کنند. کاربر با آن ساعت اتوماتیک خود را از سیم پیچ موقتی خارج می کند و در همان لحظه بدون این که به سیم پیچی دستی نیاز داشته باشد، دور مچ دست خود می بندد.

آیا ساعت های اتوماتیک بهتر از ساعت های کوارتز هستند؟

ساعت اتوماتیک چگونه کار میکند

همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، ساعت های اتوماتیک معمولا گران تر از ساعت های کوارتز هستند. آیا این قیمت بالا به معنای کیفیت بالا و در مجموع بهتر بودن آن ها است؟ اگر بخواهیم آن ها را از نظر عملکرد زمان بندی خام بررسی کنیم، ساعت های اتوماتیک از کوارتز ها در جایگاه پایین تری قرار می گیرند. نسبت به ارزان ترین ساعت های باتری دار نیز دقتشان کمتر است. همچنین به دلیل پیچیدگی اجزا باید هزینه بیشتری را برای آن ها بپردازید.

با تمام این اوصاف برخی از کلکسیونر ها و علاقه مندان این حوزه بر این باور اند که ساعت های اتوماتیک از آنجایی که خیلی با دقت ساخته می شوند، در مقایسه با ساعت های کوارتز باکیفیت تر هستند. همچنین در صورتی که درمورد آن ها نکات نگهداری از ساعت مچی رعایت شود، برای مدت طولانی دوام خود را حفظ می کنند؛ درست برخلاف ساعت های کوارتز که در صورت خرابی کاملا بلااستفاده باقی می مانند.

علاوه بر تمام موارد گفته شده با توجه به این که امروزه ساعت های هوشمند، تلفن های هوشمند و رایانه ها به دلیل دقیق بودن کاملا جا پای ساعت های کوارتز گذاشته و آن ها را به کناری رانده اند، جنبه تزئینی ساعت ها بیشتر از کاربردی بودنشان به چشم می خورد. اگر از این دید به مقایسه ساعت های کوارتز و اتوماتیک بپردازیم، می بینیم که ساعت مچی زنانه و یا ساعت مردانه اتوماتیک با حرکات پیچیده تر و عقربه های خارق العاده و جذاب نسبت به کوارتز برتری انکار ناپذیر دارند.

جمع بندی

ساعت های مکانیکی نمونه سنتی ساعت های اتوماتیک هستند که برای آغاز به کارشان حتما باید دایره کنار صفحه را هر روز یا هر دو روز یک بار بچرخانید. ساعت های اتوماتیک خود به خود و با حرکت دست ها و بازو ها انرژی لازم را به دست می آورند و به گردش در می آیند. امروزه با توجه به پیشرفتی که در عرصه دیجیتال صورت گرفته است، ساعت ها کاربردی بودنشان را از دست داده و تجملاتی شده اند؛ از این رو ساعت مچی مردانه و زنانه اتوماتیک به دلیل زیبایی و پیچیدگی خاص خود بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. در این نوشته درمورد این موضوع بحث کردیم که ساعت اتوماتیک چیست ، چگونه کار می کند و در مقایسه با ساعت های مکانیکی چه برتری هایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا