دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع قفل ساعت

ساعت ‌های مچی به ابزاری ضروری در کار های روزمره ما تبدیل شده ‌اند و به ما در مدیریت موثر زمان کمک می‌ کنند. با استفاده از ساعت مچی وظایف روزمره خود را به آسانی و با دقت انجام می دهیم و با استفاده از آن ها از سر موقع بودن خود اطمینان حاصل می کنیم. قسمت اصلی ساعت که در عملکرد آن نیز تاثیر می گذارد، قطعه ای است که آن را روی مچ محکم می کند. قفل ساعت مچی عنصری ضروری است که باعث می شود ساعت در جای خود محکم بماند. در این مقاله به پیچیدگی ‌های قفل ساعت مچی می ‌پردازیم و هدف، مکانیزم و انواع مختلفی را که معمولا در ساعت های مچی استفاده می ‌شوند، بررسی می ‌کنیم.

قفل ساعت مچی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

قفل ساعت مچی یک وسیله مکانیکی است که ساعت را در اطراف مچ دست محکم می کند و از دو بخش سگک و بند تشکیل شده است. سگک و بند نیز در خود سوراخ یا بریدگی برای تنظیم دارند. این جزء ضروری یک تناسب راحت را تضمین و از لیز خوردن ساعت در طول فعالیت های روزانه جلوگیری می کند. بست های ساعت در طرح ها، مواد و مکانیزم های مختلفی مانند بست های تاشو، گیره های مستقر و … دیده می شوند.

انواع قفل ساعت مچی

قفل ساعت مچی

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,267,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L

  • سگک و سنجاق

قفل های سگک دار، دارای یک سنجاق هستند که از طریق سوراخ در بند جا می گیرد و در ساعت های کلاسیک بند چرمی رایج اند. تایمکس و ساعت کاسیو اغلب از سگک های پین در ساخت مدل های معمولی ساعت خود استفاده می کنند.

  • بست تاشو

بست تاشو که با نام سگک استقرار نیز شناخته می شود، روی بند دیگر تا می شود و به طور ایمن آن را قفل می کند. سیکو و ساعت سیتیزن از بست های تاشو برای تسمه های فلزی و چرمی بهره می برند و راحتی و امنیت را فراهم می کند.

  • قفل مستقر یا Deployant Clasp

برند های پیشرفته مانند رولکس این نوع سگک را تولید کرده اند، گیره Deployant دو فلپ لولایی دارد که برای بستن بند باز می شوند. این نوع گیره راحتی، دوام و سهولت را توامان دارد.

  • Safety Deployment

 همانند مورد قبل مشابه یک قفل مستقر معمولی است. اما موردی که در آن ها تفاوت ایجاد می کند این است که این نوع قفل ساعت مچی ویژگی های امنیتی اضافی ای را برای جلوگیری از باز شدن تصادفی در خود دارد. امگا از گیره های نصب ایمنی در تولید ساعت های لوکس خود استفاده می کند.

  • قفل پروانه ای

در این نوع، قفل باز می شود و درست مانند بال های پروانه با دو بال محکم می شود. Longines در بیشتر مواقع گیره های پروانه ای را در ساعت های زیبای خود برای بسته شدن شیک و در عین حال ایمن به کار می برد.

قفل ساعت مچی-2

  • قفل سگک کشویی

این قفل در ساعت های ورزشی و غواصی رایج است و یک سگک کشویی دارد که طول بند را تنظیم می کند. برند هایی مانند Citizen از گیره های سگک کشویی برای تنظیم آسان استفاده می کنند.

  • قفل غواصی

قفل ساعت مچی غواصی به طور خاص برای ساعت های غواصی طراحی شده است. این بند استفاده از ساعت را بر لباس مرطوب امکان پذیر می کنند. رولکس و ساعت امگا به دلیل استفاده از گیره های غواصی قابل توجه هستند و استفاده ایمن در زیر آب را تضمین می کنند.

  • قفل Glidelock

ساعت رولکس به دلیل قفل های Glidelock خود مشهور شده است و تنظیمات میکرو را برای تناسب ارائه می دهد. این قفل ها در بین غواصان به دلیل توانایی شان در تنظیم دقیق روی لباس مرطوب محبوب شده اند.

  • قفل ساعت های دارای جواهرات

این قفل ها در ساعت های لوکس مانند ساعت کارتیر دیده می شوند. بند دارای جواهرات زیبایی شناسی را با عملکرد ترکیب می کنند و جلوه ای زیبا به ساعت های رده بالا می بخشند.

انواع قفل ساعت

  • قفل Velcro

گیره های Velcro که در ساعت های طبیعت گردی و ورزشی استفاده می شوند، انعطاف پذیر اند و به سهولت تنظیم می شوند. برای مثال مدل‌ های Timex Expedition از گیره‌ های Velcro برای اطمینان از تناسب مطمئن در طول فعالیت ‌های خارج از منزل استفاده می ‌کنند. هر نوع گیره هدف خاصی را دنبال می کند و با فلسفه برند و کاربرد مورد نظر ساعت مطابقت دارد.

اکنون به معرفی قفل هایHidden Folding  و  Butterfly Deployant می پردازیم.

در قلمرو قفل های مستقر کننده، دو نوع متفاوت قابل توجه است:

 گیره های “تاشو پنهان” و “پروانه” قفل های مستقر.

قفل پروانه ای، مکانیزم حساس به فشار قفل اصلی را حفظ می کند. ویژگی متمایز آن شامل یک آرایش متقارن می شود:

 دو گیره مستقر که در یکدیگر جمع و در یک مفصل همگرا می شوند، هنگامی که ورقه های فلزی منحنی فعال می شوند، شبیه بال های یک پروانه هستند. برخلاف نسخه استاندارد، این نوع از دو فشار دهنده در کناره های مفصل برای عملکرد خود استفاده می کند. بند پروانه ای که بین سنت و مدرنیته تعادل ایجاد می کند، نه تنها اسپرت بودن ساعت های ورزشی را حفظ می کنند، بلکه به طور محتاطانه مفصل را پنهان می کنند. قابل توجه است که این ساعت ‌ها به ساعت ‌هایی مانند Vacheron Constantin Overseas و Audemars Piguet Royal Oak زیبایی می ‌بخشند و ظرافت ساعت اسپرت را به نمایش می ‌گذارند.

هر دو گیره تاشو مخفی و گیره های پروانه ای قابلیت استفاده همه کاره را در اندازه های مختلف مچ ارائه می دهند. پروفیل های براق آن ها امکان پوشیدن راحت را در تنظیمات مختلف، فراهم می کنند.

برای مشاهده انواع ساعت مچی مردانه و ساعت مچی زنانه موجود در تخفیف ویژه، میتوانید روی هر لینک کلیک کنید.

جمع بندی

با توجه به آن چه در این مقاله درباره قفل ساعت مچی گفته شد به طور خلاصه می توان بیان کرد که قفل‌ ساعت جزئی حیاتی در طراحی و عملکرد ساعت ‌ها است و نقش بسیار مهمی در کاربرد آن ها ایفا می‌ کند. مدل ‌های مختلفی از قفل‌ ها، از جمله پین بکل، کلاسپ فولدینگ، دپلویانت و … توسط برند های معتبر مانند Rolex، Omega و Longines استفاده می ‌شوند. در این نوشته این قفل ها را به طور مجزا و به همراه برند های مطرح هر کدام بررسی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا