دسته‌بندی نشده

تاریخچه ساعت مچی | سیر تحول ساعت مچی از آغاز تا امروز

ساعت مچی یکی از پرکاربرد ترین وسایلی است که امروزه می توانیم تقریبا در دست همه افراد مشاهده کنیم. از این وسیله پرکاربرد برای مطلع شدن از زمان و تاریخ استفاده می شود و با وارد شدن ساعت های هوشمند مچی به بازار، این وسیله کاربرد های بسیار بیشتری نیز پیدا کرده است. برای رسیدن به این جایگاه، ساعت مچی راه بسیار درازی را پشت سر گذاشته است. برای اینکه بهتر با ساعت مچی ها آشنا شوید، در این مقاله قصد داریم درمورد تاریخچه ساعت مچی توضیح دهیم.

تاریخچه ساعت های مچی

ساعت های قابل حمل برای اولین بار در قرن پازنزدهم به وجود آمدند. اما درمورد ساعت های مچی باید گفت که سابقه این ساعت ها به قرن شانزدهم در اروپا باز می گردد. از قرن شانزدهم تا اواسط قرن بیستم ساعت ها با پیچاندن یک فنر اصلی کار می کردند. فنر اصلی دنده های ساعت را می چرخاند و عقربه های ساعت نیز حرکت می کردند.

همچنین برای مشاهده انواع ساعت مچی مردانه و ساعت مچی زنانه موجود در تخفیف ویژه، میتوانید روی هر لینک کلیک کنید.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

این روند برای ساعت ها ادامه داشت تا اینکه دهه 1960 ساعت های کوارتز وارد بازار شدند. ساعت های کوارتز بر خلاف ساعت های معمولی با برقی که از طریق سلول های ریز باتری تامین می شد کار می کردند. این ساعت ها برای نمایش و چرخش عقربه ها از کریستال کوارتز استفاده می کنند.

اتفاق مهم بعدی در تاریخچه ساعت مچی نیز در دهه 80 اتفاق افتاد. در دهه 80 میلادی ساعت های مکانیکی اختراع شدند و از آن زمان تا کنون ساعت های مکانیکی در حال جایگزینی با ساعت های کوارتز هستند. به همین دلیل به این دوره زمانی بحران کوارتز نیز گفته می شود.

مهم ترین اتفاقات در تاریخچه ساعت های مچی

تاریخچه ساعت مچی

  1. ساخت اولین ساعت های مچی

درمورد تاریخچه ساعت مچی باید گفت که تاریخچه ساخت اولین ساعت مچی به قرن شانزدهم در آلمان باز می گردد. پیتر هنلاین فردی از شهر نورنبرگ اولین ساعت مچی را ساخت. هر چند هیچ منبع یا مدرک موثقی وجود ندارد که این موضوع را تایید کند، اما اکثر افراد ساخت اولین ساعت مچی را به این فرد نسبت می دهند.

این ساعت ساز، ساعت هایی را ساخت که مردم آن ها را می پوشیدند. البته در آن زمان ساعت ها به جای مچ دست معمولا مانند زنجیر به دور گردن انداخته می شدند.

اولین ساعت های قابل حمل برای نشان دادن زمان از آهن یا فولاد بودند و برای نگه داشتن آن ها از پین و گوه (Wedge) استفاده می کردند. در تاریخچه ساعت مچی بعد ها در دهه 1550 پیچ ها جایگزین این قطعات شد. به علت ساختار ساعت، افراد مجبور بودند که ساعت را حداقل دو بار در روز کوک کنند.

اولین ساعت های مچی شکل گرد نداشتند، بلکه شکل آن ها بر اساس حیوانات، گل و حتی کتاب ها ساخته می شد؛ زیرا ساعت در آن زمان معمولا برای تشخیص زمان به کار برده نمی شد و بیشتر حکم یک وسیله لوکس برای اشراف را داشت.

  1. ساخت اولین ساعت های جیبی

در تاریخچه ساعت مچی باید گفت که ساعت جیبی را می توان جد ساعت های مچی امروزی دانست. با شروع قرن هفدهم ساعت ها از حالت آویز به صورت جیبی تغییر شکل دادند. با ورود جلیقه به انگلستان در سال 1675 ساعت های جیبی به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند؛ زیرا راحت در جیب قرار می گرفتند و جلیقه ها نیز جیب های بسیار زیادی داشت؛ اما عملکرد این ساعت ها کمی قدیمی بود. این ساعت ها شبیه ساعت های قرن سیزدهم کار می کردند و با از کار افتادن فنر اصلی، ساعت کند می شد.

ساعت مچی

  1. ساخت فنر تعادل

در سال 1657 میلادی اتفاق مهمی در تاریخچه ساعت مچی رخ داد. قطعه ای بسیار مهم به ساعت ها اضافه شد که با نام فنر تعادل نیز شناخته می شود. این فنر باعث می شد که دقت زمان سنجی ساعت تا حد بسیار زیادی افزایش یابد.

اضافه کردن این فنر کوچک اما مهم باعث شد که میزان خطای ساعت ها از چندین ساعت در روز به تنها ده دقیقه در روز کاهش یابد.

  1. ساعت هایی با حرکت مکانیکی

 تا پایان قرن هفدهم و اوایل هجدهم، بریتانیایی ها در ساخت ساعت پیشرو بودند. اما مشکلی که وجود داشت، این بود که ساعت وسیله ای لوکس به حساب می آمد و تنها برای اشراف تولید می شد. دهه 1840 در تاریخچه ساعت مچی ، تاریخ بسیار مهمی است؛ زیرا تولید انبوه ساعت های مچی برای عموم مردم در ماساچوست ایالات متحده آغاز شد. همچنین به لطف قوانین بسیار سخت گیرانه راه آهن در آن زمان، ساعت ها از نظر دقت پیشرفت بسیار زیادی کردند تا امکان خطا ها به حداقل برسد.

تاریخچه ساعت مچی4

  1. جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول تاثیر بسیار مهمی بر تاریخچه ساعت مچی گذاشت. سربازان آمریکایی وقتی متوجه شدند که سربازان اروپایی از ساعت های مچی برای هماهنگی زمان در عملیات های خود استفاده می کنند، بسیار شگفت زده شدند. سربازان اروپایی برای هماهنگی در تاکتیک های نظامی مختلف مانند رگبار توپخانه ای از ساعت های مچی با دقت بالا استفاده می کردند. همین موضوع باعث شد تا صنعت ساعت سازی بار دیگر پیشرفت کند. در ایالات متحده شرکت های ساعت سازی شروع به ساخت ساعت هایی با دقت بالا و فلز های ضخیم روی صفحه شیشه ای کردند و ساعت های نظامی را به وجود آوردند. همچنین در سال 1917 با صدور بیانیه جدید بریتانیا، ساعت مچی به بخشی رسمی ای از یونیفرم لباس های سربازان تبدیل شد.

  1. ساعت های هوشمند

بعد از جنگ جهانی اول صنعت ساعت مچی پیشرفت های زیادی کرد. ساعت های زیادی از جمله ساعت های برقی، کوارتز و مکانیکی به بازار آمدند. همچنین ساعت های اتمی با دقت باورنکردنی ای ساخته شدند. آخرین پیشرفت در حوزه ساعت های مچی مربوط به ساعت های هوشمند می شود. ساعت مچی های امروزی عموما هوشمند هستند و علاوه بر نمایش ساعت و تاریخ می توانند برنامه های شما را اجرا کنند. به رایانه یا گوشی شما متصل شوند. وضعیت سلامت را چک کنند یا هر نیاز دیگری که داشته باشید را برآورده کنند.

نتیجه گیری

ساعت های مچی وسیله های بسیار پر کاربردی هستند که امروزه تقریبا می توانند در دست همه افراد آن را مشاهده کرد. اما ساعت های مچی برای اینکه امروز به این جایگاه برسند، راه بسیار طولانی ای را پشت سر گذاشته اند. ما برای آشنایی بیشتر با ساعت های مچی در این مقاله درمورد اتفاقات مهم تاریخچه ساعت مچی که تاثیر زیادی روی تکامل ساعت های مچی گذاشتند، توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا