دسته‌بندی نشده

راهنمای کامل نحوه شارژ و کوک کردن ساعت اتوماتیک

امروزه بیشتر مردم از ساعت های کوارتز یا باتری دار استفاده می کنند. اما چند سالی است که ساعت های مکانیکی و اتوماتیک محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کرده اند. شاید برایتان جالب باشد که ساعت اتوماتیک با حرکت دست و نبض دست شما کار می کند. شما به ساعت های اتوماتیک انرژی می دهید و آن ها نیز زمان را به شما نشان می دهند. نگهداری از این نوع ساعت ها به کمی دقت نگه دارد تا همیشه از استفاده از ساعت لذت ببرید و حتی آن را برای دیگران به ارث بگذارید. ما در این مقاله به طور کامل به یکی از مهم ترین نکات نگهداری از این نوع ساعت یعنی نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک می پردازیم.

نحوه کار ساعت های اتوماتیک

قبل از یادگیری نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک، بهتر است به این بپردازیم که ساعت های اتوماتیک چگونه کار می کنند. همانطور که می دانید عقربه های ساعت های مکانیکی با فنر کار می کنند و هر از چند گاهی نیاز به کوک کردن دارند. درحالیکه ساعت های اتوماتیک حرکت خودکار دارند و نیازی نیست به طور منظم آن ها را کوک کنید.

ساعت اتوماتیک از روتور، چرخ دنده ها و فنر اصلی تشکیل شده است. روتور به چرخ دنده ها متصل شده است و چرخ دنده ها با فنر اصلی اتصال دارند. با حرکت دست روتور و چرخ دنده ها حرکت می کنند و فنر اصلی فشرده می شود. انرژی در فنر ذخیره می شود و باعث حرکت عقربه ها و تیک تاک ساعت می شود. با این حال، لازم است که به صورت دوره ای این نوع ساعت را کوک کنید که در ادامه به روش های مختلف می پردازیم.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

ساعت های اتوماتیک چگونه شارژ می شوند؟

در ادامه چگونگی شارژ ساعت مچی زنانه و ساعت مردانه اتوماتیک را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

  • بازوی خود را در حال حرکت نگه دارید.

یکی از اجزاء تشکیل دهنده ساعت های اتوماتیک وزنه فلزی نوسانی یا روتور است که حرکت را ردیابی می کند. این روتور به چرخ دنده های داخل ساعت و از آن ها به فنر اصلی وصل می شود. زمانی که روتور حرکت می کند، چرخ دنده ها را به حرکت وا می دارد و فنر اصلی را می پیچاند. پس از آن این انرژی در فنر اصلی ذخیره می شود تا ساعت به کار خود ادامه دهد. در نتیجه در صورتی که ساعت در طول روز آنطور که باید حرکت نکند، انرژی فنر اصلی کم می شود. اگر هر روز ساعت خود را به روی مچ دست چپ ببندید و بازویتان را تکان دهید، ساعت انرژی لازم را برای حفظ حرکت روتور و پیچیدن فنر اصلی به دست می آورد. البته این به این معنا نیست که دست هایتان باید مدام در حرکت باشند. در هر حال این ساعت ها برای استفاده روزمره طراحی شده اند و می توانند با حرکات متوسط و روزانه عملکرد صحیح خود را حفظ کنند.

نحوه شارژ ساعت اتوماتیک

  • تاج را در جهات عقربه های ساعت بچرخانید.

برای آشنایی با نحوه شارژ ساعت اتوماتیک و انجام مراحل آن ابتدا ساعت را از دست خود بیرون آورید تا به مچتان آسیبی نرساند. سپس محل تاج ساعت را پیدا کنید. تاج دایره کوچکی است که در کنار صفحه ساعت قرار دارد و برای تنظیمات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آن را با انگشت اشاره و شست خود بگیرید و به آرامی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این کار را 30 یا 40 مرتبه و تا زمانی که عقربه دوم به حرکت درآید ادامه دهید تا ساعت به طور کامل شارژ شود. از چرخاندن بیش از حد بپرهیزید و بسیار آرام و ملایم این کار را انجام دهید.

کوک ساعت اتوماتیک

  • زمان را با حرکت به سمت جلو تنظیم کنید.

در حین پیچاندن ممکن است به طور تصادفی تاج را به طور کامل بیرون بیاورید و عقربه های ساعت را حرکت دهید. در این حالت برای کوک کردن ساعت اتوماتیک لازم است عقربه ها را با حرکت به سمت جلو تنظیم کنید. به این دلیل که ساعت به طور خودکار طوری طراحی شده است که به سمت جلو حرکت کند نه به عقب؛ در این صورت شما مخالف حرکت چرخ دنده ها و مکانیسم های داخلی ساعت عمل کرده اید.

  • در حین کار تاج را تا انتها فشار دهید.

در چهارمین مرحله از نحوه شارژ ساعت اتوماتیک به فشار دادن تاج و اطمینان از داخل بود آن اشاره می کنیم. شما باید پیش از چرخاندن تاج به آرامی فشارش دهید و مطمئن شوید که تا انتها به داخل فرو رفته است. تاج را با انگشت سبابه و شست فشار دهید و همزمان با این فشار آن را سفت کنید.

  • زمان سنجی ساعت خود را با ساعت دیگر مقایسه کنید.

یکی از راه هایی که با آن می توانید مطمئن شوید که به درستی کار خود را انجام داده اید، مقایسه زمان سنجی ساعت شما با ساعت دیگر است. در صورتی که ساعت شما به درستی شارژ شده باشد، عقربه هایش باید دقیقا همزمان با ساعات دیگر حرکت کنند و این هماهنگی ادامه دار باشد. اگر پس از این مقایسه مشاهده کردید که ساعتتان به طور استاندارد کار نمی کند، به تعمیرگاه ساعت مراجعه کنید تا آن را با دستگاه زمان بندی آزمایش کند. این ابزار برای اندازه گیری ساعت و مشخص کردن این که عقربه های آن تند یا کند حرکت می کنند، طراحی شده است.

مقایسه زمان ساعت اتوماتیک

  • در صورت استفاده نشدن ساعت آن را به طور کامل بپیچانید.

همان گونه که در نحوه شارژ ساعت اتوماتیک نیز ذکر کردیم، محرک اصلی ساعت های اتوماتیک حرکت دست و بازو انسان است. در نتیجه اگر برای مدتی طولانی بلااستفاده در جایی باقی بمانند، از حرکت باز می ایستند. برای راه اندازی مجدد لازم است تاج روی ساعت را 30 یا 40 بار به طور کامل بپیچانید. همان گونه که پیشتر نیز گفته شد، تا شروع حرکت عقربه دوم چرخاندن را متوقف نکنید؛ زیرا در این حالت است که متوجه می شوید ساعت شروع به کار کرده است. به احتمال خیلی زیاد در صورت استفاده نکردن از این ساعت ها پس از چند روز لازم است که زمان و تاریخشان را دوباره تنظیم کنید.

روش های کوک کردن ساعت اتوماتیک

  1. روش دستی

روش دستی شارژ ساعت اتوماتیک

برای این کار لازم است ساعت را از دست دربیاورید تا زاویه ای مناسب برای بیرون کشیدن سر کوک داشته باشید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا باید سر کوک را بیرون بکشید. همانطور که می دانید اگر سر کوک را تا انتها فشار دهید، ساعت شروع به کار می کند و اگر آن را به بیرون بکشید، از کار می افتد و باید زمان را تنظیم کنید.
  • سر کوک را با انگشت سبابه و شست بگیرید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. تا زمانی که عقربه ساعت شمار حرکت کند، به چرخاندن سر کوک ادامه دهید. با این کار فنر اصلی محکم می شود و انرژی را به طور کامل در خود ذخیره می کند. لازم است سر کوک را به آرامی بچرخانید و هر جا احساس کردید سر کوک محکم شده است، پیچیدن سر کوک را متوقف کنید. اگر ساعت را بیش از حد کوک کنید، در طولانی مدت باعث خرابی آن می شوید.
  • اگر ساعت شما اسپرت یا ساعت ضد آب باشد، باید سر کوک را سه یا چهار بار در خلاف جهت عقربه ساعت حرکت دهید تا بیرون بیاید.
  • ساعت خود را با دیگر ساعت ها مقایسه کنید. اگر نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک را به درستی انجام داده باشید، زمان به درستی نشان داده می شود. اگر فکر می کنید عملکرد ساعت درست نیست، برای تعمیر ساعت اقدام کنید.
  1. استفاده از دستگاه کوک کننده ساعت

دستگاه کوک ساعت اتوماتیک

کوک کننده ساعت انواع زیادی دارند. اگر تعداد ساعت های اتوماتیک شما و اعضای خانواده تان زیاد است، بهتر است یک کوک کننده ساعت داشته باشید. در غیر این صورت، با مراجعه به تعمیرگاه های ساعت، کوک کردن با دستگاه انجام خواهد شد. جعبه بعضی از ساعت های اتوماتیک دستگاه کوک کننده دارد. این دستگاه ها به گونه ای تنظیم شده اند که در صورت نیاز به کوک، آن را کوک کنند. اگر مدت زیادی از ساعت خود استفاده نمی کنید، آن را در جعبه کوک کننده قرار دهید.

نکاتی برای استفاده از ساعت اتوماتیک

حال که نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک را می دانید، بهتر است در هنگام نگهداری از ساعت نکاتی را رعایت کنید تا نیاز به کوک پیدا نکنید:

  • ساعت های خودکار یا اتوماتیک با حرکت دست شما کار می کنند. اگر ساعت بیش از چند روز در جعبه باشد، عملکرد آن دچار مشکل می شود. اگر بعد از چند روز از ساعت استفاده می کنید، سر کوک را 30 تا 40 بار به طور کامل بپیچید و زمان را مجددا تنظیم کنید.
  • ساعت های اتوماتیک به طور متوسط تا 48 ساعت انرژی را در خود ذخیره می کنند. اگر فعالیت زیادی ندارید، لازم است کوک کردن ساعت اتوماتیک را بیشتر انجام دهید.
  • بعضی از افراد فکر می کنند با حرکت دادن زیاد دست و بازو، ساعت بهتر کار می کند. اما اینگونه نیست. مکانیزم این ساعت برای حرکت روزمره است.

کوک ساعت اتوماتیک

  • اگر ورزشی انجام می دهید که در آن به حرکت مداوم دست نیاز است، ساعت اتوماتیک خود را درآورید.
  • ساعت را به دور از آهنربا و دیگر لوازم الکترونیک دارای آهنربا مانند تلویزیون، بلندگو و آیپد نگه دارید. اگر احساس کردید ساعت خیلی سریع کار می کند، یعنی در کنار آهنربا قرار گرفته است.
  • بیشتر ساعت های اتوماتیک سازگار با دما هستند؛ اما باید آن ها را از دمای خیلی سرد و خیلی گرم دور نگه دارید.
  • ساعت را هر چند ماه یک بار تمیز کنید. ممکن است کثیفی در ساعت جمع شود و از مسواک قدیمی و آب گرم برای تمیز کردن ساعت استفاده کنید. اگر بند ساعت فلزی است، فقط از مسواک استفاده کنید.
  • اگر ساعت لوکس دارید، باید هر پنج سال یک بار آن را به تعمیرگاه معتبر ساعت ببرید. آن ها ساعت را روغن کاری می کنند و چرخ دنده های فرسوده را تعویض می نمایند.

جمع بندی

اگر می خواهید ساعت اتوماتیک را به ارث بگذارید تا عمر طولانی تری داشته باشد، لازم است این موارد را رعایت کنید و نحوه کوک کردن ساعت اتوماتیک را به درستی انجام دهید. اگر برای موقعیت های خاص از یک ساعت اتوماتیک استفاده می کنید، لازم نیست که آن را با دستگاه کوک کنید. کوک دستی نیز جواب خواهد داد. همانطور که اشاره کردیم، دستگاه کوک کننده ساعت برای افرادی است که تعداد زیادی ساعت اتوماتیک دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا