دسته‌بندی نشده

آموزش تعمیر و تعویض عقربه ساعت مچی

خرید ساعت مچی امروزه به یکی از دغدغه های ضروری برای زنان و مردان تبدیل شده اند و زیرا ساعت های مچی علاوه بر نمایش زمان، نقش بسیار مهمی در استایل و ظاهر افراد دارند. ساعت های مچی ممکن است به مشکلات مختلفی دچار شوند. یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن رو به رو خواهند شد، خراب شدن عقربه ساعت مچی است. خوشبختانه تعمیر عقربه ساعت مچی در اکثر اوقات کار چندان سختی نیست و حتی می توان در خانه نیز آن را تعمیر کرد. در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه تعمیر عقربه ساعت های مچی توضیح دهیم.

نکات مهم در تعویض عقربه ساعت مچی

تعمیر عقربه ساعت مچی

در نگاه اول شاید فرآیند تعویض و یا تعمیر عقربه های ساعت مچی ساده به نظر برسد؛ اما این فرآیند می تواند به سرعت پیچیده شود. دلایل بسیار مختلفی برای خرابی عقربه های ساعت وجود دارد و هر کدام از خرابی ها نیازمند یک شیوه تعمیر خاص هستند. در صورتی که به موقع برای تعمیر عقربه ساعت مچی اقدام نکنید، ممکن است مشکل تشدید شود و حتی سبب شکستگی ساعت شما شود.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

همیشه باید دقت داشته باشید که هنگام تعمیر، عقربه های ساعت مچی شما باید بتوانند آزادانه به اطراف حرکت کنند و مشکلی از بابت حرکت به اطراف نداشته باشند. هنگام تعمیر نباید به هیچ عنوان فشار اضافی روی عقربه ها وارد کنید. فشار اضافی روی عقربه ها می تواند منجر به خرابی بیشتر ساعت و بروز مشکلات مختلف شود.

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که هنگام تعمیر عقربه ساعت های مچی باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب عقربه درست است. عقربه های ساعت در صورت خرابی معمولا نیاز به تعویض دارند. عقربه ای که برای ساعت خود انتخاب می کنید، باید دقیقا با مدل ساعت شما همخوانی داشته باشد و به راحتی روی آن نصب شود.

در صورتی که نمی توانید عقربه مناسب برای تعمیر عقربه ساعت مچی خود پیدا کنید، می توانید از یک قانون ساده برای انتخاب عقربه مناسب استفاده کنید. عقربه ای که انتخاب می کنید باید به اندازه ای بلند باشد که بتواند به لبه های داخلی ساعت برسد یا آن را لمس کند.

نوک عقربه دقیقه شمار باید بزرگ تر از عقربه ساعت شمار باشد. این بدین معنی است که در انتخاب عقربه ها بهتر است که نهایت دقت را داشته باشید و یا از یک تعمیرکار حرفه ای برای تعمیر عقربه ساعت مچی خود کمک بگیرید.

اگر ارتفاع عقربه ای که انتخاب کرده اید بیش از حد بلند باشد، عقربه به کریستال یا عقربه دوم برخورد خواهد کرد. این موضوع می تواند باعث عقب ماندن ساعت یا حتی توقف آن شود. یک انتخاب اشتباه در انتخاب عقربه می تواند عملکرد ساعت را مختل کند و تمامی تلاش های شما را برای تعمیر عقربه ساعت مچی بی نتیجه کند.

ابزار و وسایل لازم برای تعمیر عقربه ساعت مچی

ابزار و وسایل لازم برای تعویض عقربه ساعت مچی

برای اینکه بتوانید با خیال راحت ساعت خود را تعمیر کنید، باید مطمئن شوید که ابزار و وسایل لازم را دارید. برای تعمیر ساعت خود به ابزار های ظریفی مانند یک موچین باریک برای برداشتن و قرار دادن عقربه های ساعت نیاز دارید. داشتن یک لوپ نیز اختیاری است. اما وجود آن می تواند کار را خیلی ساده تر کند.

نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم، این است که فرآیند تعمیر ساعت مچی، یک کار زمان بر است و حوصله زیادی را می طلبد؛ زیرا ساعت ها بسیار کوچک و ظریف ساخته می شوند و باید هنگام تعمیر عقربه ساعت مچی نهایت دقت را داشته باشید تا آسیبی به آن وارد نکنید. در صورتی که مبتدی هستید، توصیه می کنیم برای تعمیر ساعت حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

نحوه تعمیر و تعویض عقربه ساعت مچی

نحوه تعویض عقربه ساعت مچی

برای اینکه بتوانید عقربه قدیمی ساعت خود را تعویض کنید، لازم است که دو مرحله را پشت سر بگذارید.

  • جدا کردن عقربه های قدیمی

برای تعمیر عقربه های ساعت لازم است که آن ها را با یک عقربه نو تعویض کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، جدا کردن عقربه های قدیمی است. برای تعمیر عقربه ساعت مچی بند آن را جدا کنید و سپس قاب ساعت را برگردانید. پیچ تاج ساعت را باز کنید و با یک جسم تیز مانند خلال دندان پیوت ساعت را به سمت پایین فشار دهید و تاج را بیرون بیاورید.

بعد از انجام این کار، عقربه های ساعت را می توانید بردارید. برای این کار کافی است که ساعت را بچرخانید تا حرکت آن متوقف و عقربه های ساعت قابل درآوردن باشند. در صورتی که مبتدی هستید، حتما توصیه می کنیم که از محافظ صفحه استفاده کنید تا ساعت را هنگام برداشتن عقربه ها خراش ندهید.

  • نصب عقربه های جدید

برای نصب عقربه های جدید باید ابتدا عقربه ساعت و سپس عقربه دقیقه شمار را قرار دهید. عقربه های ساعت را به هیچ عنوان با دست برندارید و فقط به کمک یک جسم ظریف مانند موچین بلند کنید.

اگر ساعت شما تاریخ را هم نمایش می دهد، باید تاج را به عقب برگردانید و با تغییر و تنظیم تاریخ ساعت مچی دقیق، عقربه ها را نصب کنید. با ابزاری که دارید، باید عقربه ها را به درستی در جای خود بگذارید. بعد از جا انداختن عقربه ها، باید خیلی آرام به کمک ابزار های مخصوص خود، کمی روی عقربه ها فشار بیاورید تا عقربه ها به درستی در جای خود قرار بگیرند.

بعد از اینکه عقربه ها را در جای خود قرار دادید و بند را متصل کردید، باید مطمئن شوید که عقربه ها به درستی کار می کنند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل اشتباه جا زدن عقربه ها، ساعت کمی کند تر کار کند.

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که ممکن است دارندگان ساعت مچی با آن رو به رو شوند، خرابی عقربه ها است. خرابی عقربه ها می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد. خوشبختانه در اکثر اوقات می توان تنها با تعویض عقربه مشکل را برطرف کرد؛ به همین دلیل برای آشنایی با نحوه تعمیر عقربه ساعت مچی در این مقاله مراحل تعویض عقربه ساعت مچی و نکات مرتبط با آن را توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا