دسته‌بندی نشده

عوامل تاثیرگذار بر وزن ساعت مچی

ساعت یکی از مهم ترین اکسسوری های هر فردی است که نقش بسیار مهمی در استایل و ظاهر او ایفا می کند. علاوه بر طراحی و زیبایی، یکی از عواملی که در انتخاب ساعت مچی باید به آن توجه کرد، وزن آن است. وزن ساعت مچی می تواند بر راحتی استفاده از آن و همچنین دوام و پایداری آن تاثیر بگذارد؛ برای مثال بسیاری از افراد فکر می کنند که ساعت های سنگین معمولا مقاومت بیشتری دارند. این تصور غلط نیست؛ اما استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند مچ دست را آزار دهد. برای اینکه ساعت بهتری انتخاب کنید که وزن مناسبی نیز داشته باشد، این مقاله را مطالعه کنید.

آیا وزن ساعت با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد؟

تصور اکثر افراد این است که وزن ساعت با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. هر چه وزن ساعت بیشتر باشد به همان نسبت کیفیت آن نیز بیشتر است؛ در حالی که همیشه این طور نیست. هر ساعتی باید وزن طبیعی داشته باشد و بیشتر یا کمتر از آن نشان دهنده نقصی در ساعت است. به طور کلی، درمورد وزن ساعت مچی باید گفت که ساعت های اتوماتیک سنگین ترین مدل های ساعت مچی هستند؛ در حالی که ساعت های کوارتز و همچنین ساعت های هوشمند امروزی کمترین وزن را دارند (تفاوت ساعت کوارتز و اتوماتیک).

به چه ساعتی سنگین گفته می شود؟

وزن ساعت مچی

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

پاسخ این سوال کاملا فردی است. ممکن است ساعتی روی مچ یک نفر سبک به نظر برسد؛ اما همان ساعت روی مچ فرد دیگری بسیار سنگین باشد. هنگام انتخاب ساعت بهتر است که ترجیحات خود را در نظر بگیرید.

به طور کلی، امروزه افراد برای انتخاب ساعت مچی مدل های سبک را انتخاب می کنند؛ اما ممکن است تعداد کمی از افراد ساعت های سنگین را دوست داشته باشند. وزن برخی از ساعت های لوکس که در آن ها از جواهرات و طلا استفاده شده تا نیم کیلوگرم نیز می رسد.

ساعت ساز ها همواره تلاش می کنند تا ساعت هایی با وزن کمتر تولید کنند؛ به نحوی که صاحب ساعت اصلا آن را روی مچ دست خود احساس نکند. ایده آل ترین ساعت ها، ساعت هایی هستند که وزن کمتری داشته باشند.

چه عواملی بیشترین تاثیر را روی وزن ساعت دارند؟

چه عواملی بیشترین تاثیر را روی وزن ساعت دارند؟

به طور کلی مهم ترین عامل تاثیر گذار روی وزن ساعت موادی است که ساعت با آن ساخته می شود؛ اما به غیر از این، عوامل زیر نیز می توانند روی وزن ساعت مچی تاثیر بگذارند:

  • نوع ساعت

اولین و مهم ترین عامل بعد از مواد به کار رفته در وزن ساعت، نوع ساعت است. همان طور که می دانید ساعت ها با مکانیسم های مختلفی کار می کنند. نوع ساختار ساعت می تواند روی مواد به رفته در آن تاثیر بگذارد؛ برای مثال وزن ساعت مچی اتوماتیک بیشتر از ساعت های دستی و معمولی است. این ساعت ها قطعات بیشتری دارند. این قطعات اضافی سبب می شوند تا با حرکت مچ دست، ساعت شارژ شود.

ساعت های کوارتز نیز به دلیل اینکه جدید تر هستند و در ساخت آن ها از قطعات الکترونیکی استفاده شده، وزن کمتری نسبت به ساعت های مکانیکی دارند. همچنین باید گفت که ساعت های کوارتز کارآمد تر هستند. میانگین وزن اکثر ساعت های مکانیکی 150 گرم است؛ در حالی که ساعت های کوارتز نصف این مقدار یعنی 75 گرم وزن دارند.

  • تزئینات ساعت

متریال هایی که برای تزئین ساعت به کار می روند، تاثیر زیادی بر وزن ساعت مچی می گذارند؛ برای مثال اکثر ساعت های لوکس وزن بالایی دارند. در ساعت های لوکس از قطعات گران قیمت و سنگین مانند الماس استفاده شده است تا از دیگر ساعت ها متمایز شوند. استفاده از چنین مواد تزئینی سنگینی وزن ساعت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

ساعت های هوشمند زیبایی زیادی ندارند و بیشتر برای عملکرد بهتر و استفاده طولانی مدت طراحی می شوند؛ به همینن دلیل وزن کمتری دارند. برای کمتر کردن وزن ساعت مچی هوشمند معمولا در ساخت آن از موادی مانند پلاستیک یا آلیاژ های فلزی سبک استفاده می کنند.

وزن ساعت مچی

  • بدنه

بدنه ساعت درصد زیادی از وزن کل ساعت را به خود اختصاص می دهد؛ زیرا سنگین ترین مواد برای ساخت ساعت در بدنه استفاده می شوند. بدنه ساعت را می توان از فلزات خاکی کمیاب مانند طلا، تیتانیوم یا آلیاژ های فلزاتی مثل فولاد، نقره یا برنز ساخت. چنین موادی وزن بدنه ساعت را بالا می برند و آن را در بین ساعت مچی های سنگین وزن قرار می دهند.

برخی از ساعت ها ممکن است با مواد سبک تری مانند فیبر کربن ساخته شوند. فیبر کربن یک  ماده بسیار قوی و در عین حال بسیار سبک است که وزن ساعت مچی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد؛ به دلیل قیمت بالای این ماده از آن بیشتر در ساخت ساعت های هوشمند گران قیمت استفاده می کنند.

  • بند

بند نیز تاثیر بسیار زیادی بر وزن ساعت می گذارد. بند ها معمولا از چرم یا فلز ساخته می شوند. در صورتی که بند ساعت از مواد سنگینی ساخته شده باشد، می توان تاثیر آن بر وزن کلی ساعت را برابر با بدنه ساعت دانست. امروزه برای کاهش وزن، بیشتر از تسمه استفاده می کنند. ساعت هایی که بند آن ها با استفاده از فلز یا چرم ساخته شده است، وزن بیشتری دارند. برای اینکه وزن ساعت مچی خود را کاهش دهید، می توانید در صورت امکان بند فلزی آن را با انواع سبک تر مانند چرمی یا تسمه ای تعویض کنید.

جمع بندی

اگر قصد انتخاب ساعت مچی را دارید، علاوه بر طراحی و زیبایی ساعت، باید به وزن ساعت مچی نیز توجه کنید. به خصوص اگر بخواهید ساعت را برای تمام طول روز استفاده کنید؛ زیرا ساعت های لوکس سنگین، مچ دست شما را به شدت آزار خواهند داد. بهترین انتخاب برای کسانی که همیشه ساعت در دست دارند، انتخاب یک ساعت مچی سبک است. ساعت مچی های سبک معمولا با تمرکز بر راحتی و عملکرد بهتر ساخته می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا