دسته‌بندی نشده

ساعت کوارتز چیست ؟ | تاریخچه، مزایا و معایب ساعت کوارتز

احتمالا اگر با دنیای ساعت ها آشنایی نداشته باشید، فکر می کنید که همه ساعت ها با باتری کار می کنند. اما اگر کمی در مورد ساعت مچی مطالعه کرده باشید، احتمالا می دانید که ساعت ها مدل های بسیار مختلفی دارند که هر کدام یک سری ویژگی های خاص دارند. به طور کلی ساعت ها از نظر مکانیسم و نوع موتور به سه دسته مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز تقسیم می شوند که مدل های کوارتز، محبوب ترین نوع ساعت در سال 2021 بودند. اگر در مورد ساعت های کوارتز نمی دانید، این مقاله مخصوص شماست. در این مقاله در مورد اینکه ساعت کوارتز چیست و چه ویژگی ای دارد توضیح داده شده است.

ساعت کوارتز چیست؟

ساعت کوارتز با باتری کار می کنند. باتری ای که در ساعت قرار دارد یک سیگنال الکتریکی را از طریق یک کریستال کوچک کوارتز به بخش های مختلف ساعت ارسال می کند که باعث می شود ساعت با سرعت ثابتی حرکت کند. با حرکت قسمت های مختلف ساعت نیز امکان ثبت زمان به صورت دقیق فراهم می شود.

تاریخچه ساعت های کوارتز

ساعت کوارتز چیست

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,267,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L

قبل از به روی کار آمدن ساعت های کوارتز، صنعت ساعت سازی سوئیس بدون رقیب با ساعت های مکانیکی بی همتای خود به یکه تازی در بازار ادامه می دادند. اما در مورد اینکه ساعت کوارتز چیست و چه زمانی به بازار آمد، باید گفت که اولین نمونه های ساعت کوارتز که به نوعی الکترونیکی محسوب می شدند، در دهه 60 به بازار آمدند. این مدل از ساعت ها برای ساعت سازان سوئیسی یک چالش به حساب می آمد.

پس از گذشت کمی زمان در سال 1969 اولین ساعت کوارتز واقعی عرضه شد. این ساعت محصول ساخت برند سیکو بود که نام آن نیز Astron بود و بسیار عالی کار می کرد. ساعت Astron را می توان آغاز انقلاب ساعت های کوارتز دانست. برای سال ها این مدل از ساعت ها در بازار محبوب بودند و افراد زیادی آن ها را خریداری می کردند. در این مدت زمان ساعت سازان سرسخت سوئیسی همچنان از ساخت ساعت های کوارتزی خودداری می کردند که همین باعث افول نسبی آن ها در آن مدت زمان شد.

حال که می دانید تاریخچه ساعت کوارتز چیست ، باید اشاره کنیم امروزه ساعت های کوارتز مانند گذشته محبوب هستند. اما چیزی که فرق کرده است این است که صنعت ساعت سازی سوئیس نیز امروزه ساعت های کوارتز مختلفی را تولید می کند که محبوبیت زیادی در بازار دارند.

نحوه کار ساعت کوارتز

نحوه کار ساعت کوارتز

اگر برایتان سوال پیش آمده است که نحوه کار ساعت کوارتز چیست ، باید بگوییم نحوه کار این ساعت ها بسیار ساده است. ساعت کوارتز برای تامین انرژی خود بر خلاف مدل های مکانیکی به باتری متکی است. قسمت کریستال ساعت نیز کوارتز نام دارد که مسئول زمان سنجی ساعت است. و در نهایت چرخ دنده ها که عضو جدا نشدنی در بین تمامی مدل های ساعت هستند، وظیفه چرخش عقربه های ساعت، دقیقه و ثانیه را به عهده دارند. یک قسمت دیگر نیز در ساعت هست که با نام تاج یا سرکوک شناخته می شود. به کمک تاج ساعت می توان برای تغییر زمان نمایش داده شده روی صفحه استفاده کرد.

چرا ساعت های کوارتز تجمل بیشتری دارند؟

تمامی ساعت ها برای زیبایی هر چه بیشتر جواهرات مختلفی دارند؛ اما اگر کمی دقت کنید از جواهرات استفاده های بیشتری در مدل های کوارتز می شود. دلیل استفاده بیشتر از ساعت های کوارتز علاوه بر زیبایی کاهش اصطکاک در ساعت است. درواقع کاهش اصطکاک در ساعت باعث دقت بیشتر می شود. هر چه میزان اصطکاک در یک ساعت کمتر باشد، قطعات آن نیز دوام بیشتری خواهند داشت. هر چه قطعات نیز فرسایش کمتری داشته باشند، ساعت برای مدت زمان طولانی تری سالم خواهد ماند و زمان را با دقت بیشتری نمایش خواهد داد.

مزایا و معایب ساعت های کوارتز

کوارتز در ساعت چیست

حال که متوجه شدید ساعت کوارتز چیست و چه ویژگی هایی دارد، بهتر است که با مزایا و معایب آن آشنا شوید:

مزایای ساعت های کوارتز

اولین و مهم ترین مزیت های کوارتز را می توان عمر بالای آن ها دانست. ساعت های کوارتز تقریبا از هر نوع ساعت دیگری بیشتر عمر می کنند. دلیل عمر بیشتر ساعت های کوارتز مکانیسم ساده تر و قطعات کمتر به کار رفته در آن است. همچنین تعمیر این نوع ساعت ها نیز آسان تر خواهد بود. اگر می خواهید ساعتی داشته باشید که در دراز مدت کارایی خود را از دست ندهد، مدل های کوارتز را انتخاب کنید.

دومین مزیت ساعت های کوارتز نگهداری ساده تر و نیاز کمتر به تعمیر است. باید گفت که این ساعت ها مثل کوک ساعت های اتوماتیک، نیاز به کوک یا شارژ کردن ندارد؛ زیرا باتری و کریستال ساعت کوارتز همه کار را برای شما انجام می دهند.

سومین و آخرین مزیت ساعت های کوارتز نیز قیمت کمتر آن هاست. از آن جایی که قطعات کمتری در ساعت های کوارتز به کار گرفته می شود، طبیعی است که قیمت کمتری نیز داشته باشند. همین دلیل آخر است که باعث می شود افراد زیادی به خرید ساعت کوارتز علاقه داشته باشند.

معنی کلمه کوارتز در ساعت

معایب ساعت کوارتز

مهم ترین عیب ساعت های کوارتز را می توان صدای تیک تاک الکترونیکی آن دانست که به عقیده برخی می تواند بسیار بلند باشد. البته این مشکل شدت چندانی ندارد؛ چرا که برخی از افراد حتی از تیک تاک ساعت لذت نیز می برند. دومین مشکل ساعت های کوارتز این است که به عقیده برخی مدل های کوارتز فاقد اصالت هستند؛ زیرا مدل های کوارتز به دلیل جدید بودن هنوز مانند ساعت های اتوماتیک جذابیت تاریخی ندارند (آشنایی با: ساعت اتوماتیک چیست).

نتیجه گیری

ساعت های کوارتز ساعت های دقیق، بادوام و مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل خرید حداقل یک مدل از این نوع ساعت ها را به افراد پیشنهاد می کنیم؛ زیرا ساعت های کوارتز مزیت هایی دارند که ساعت های اتوماتیک و مکانیکی فاقد آن هستند. برای اینکه بیشتر با این نوع ساعت ها آشنا شوید و انتخاب بهتری داشته باشید، در این مقاله در مورد اینکه ساعت کوارتز چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا