دسته‌بندی نشده

آموزش تعمیر شیشه ساعت

 شیشه ساعت یکی از مهم ترین قطعات ساعت است که علاوه بر زیبایی از آن در برابر آسیب های احتمالی نیز محافظت می کند. شیشه ساعت یکی از مقاوم ترین اجزای آن است؛ اما اگر به درستی از ساعت نگهداری نشود، آسیب می بیند و نیاز به تعویض پیدا می کند. برای تعمیر شیشه ساعت به افراد متخصص نیاز است. انواع شیشه های ساعت معمولا از کریستال معدنی، یاقوت کبود یا کریستال سرامیک ساخته می شوند. در این مقاله قصد داریم درمورد شیشه ساعت ها و نحوه تعمیر آن ها توضیح دهیم. در صورتی نیاز به اطلاعات تخصصی تر، میتوانید به مقاله آموزش تعمیر ساعت مچی مراجعه کنید.

نحوه تعمیر شیشه ساعت

هر ساعتی بعد از مدتی استفاده دچار خراش یا شکستگی روی شیشه خود می شود. اما اگر کمی حوصله داشته باشید، خودتان می توانید ترک های روی ساعت را از بین ببرید. برای تعمیر باید چهار کار مهم انجام دهید:

  • پولیش مناسب برای خراش ساعت را شناسایی کنید.
  • صفحه ساعت خود را برای پولیش آماده کنید.
  • ابزار های مناسب را فراهم کنید.
  • کار تعمیر را شروع کنید.

پولیش شیشه ساعت

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,267,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L

پیدا کردن پولیش مناسب با خراش های شیشه ساعت

برای تعمیر شیشه ساعت ابتدا لازم است پولیش مناسب برای از خش گیری و از بین بردن ترک خوردگی ها را پیدا کنید. پولیشی که می توانید استفاده کنید، بستگی به مدل و شیشه ساعت شما دارد. برخی از پولیش ها عبارت اند از:

خمیر دندان

اگر ساعتی که دارید بسیار قدیمی است و تاریخ ساخت آن به قبل از دهه 1980 بر می گردد، به احتمال زیاد شیشه اش از کریستال اکریلیک ساخته شده است. برای اینکه مطمئن شوید، باید پلاستیک مانند و سبک بودن شیشه را بررسی کنید. اگر این مشخصات را داشت، قطعا از کریستال اکریلیک ساخته شده است. برای تعمیر شیشه ساعت کریستال اکریلیک می توانید از خمیر دندان به عنوان پولیش استفاده کنید. البته دقت کنید که خمیر دندان باید کاملا نرم باشد. در غیر این صورت به شیشه ساعت آسیب بیشتری وارد خواهید کرد.

انواع مواد پولیش

اگر جنس شیشه ساعت شما کریستال معدنی باشد، از هر نوع ماده پولیشی می توانید برای تعمیر آن استفاده کنید. کریستال های معدنی بیشتر در ساعت های میان رده استفاده می شوند. آن ها در برابر خراش، حرارت و مواد شیمیایی مقاومت زیادی دارند؛ اما بعد از مدتی ممکن است که به هر دلیلی خراش بردارند و کدر به نظر برسند.

در این زمان بهترین کار برای تعمیر شیشه ساعت استفاده از پولیش است. خبر خوب اینکه تقریبا هر نوع پولیش یا خمیری در اطراف شما می تواند برای تعمیر ساعت به کار برده شود.

خمیر 0.5 لپینگ

اگر ساعت گران قیمتی دارید که جزء ساعت های لوکس محسوب می شود، به احتمال زیاد شیشه آن از یاقوت کبود ساخته شده است. یاقوت کبود بالاترین میزان مقاومت را در برابر خراشیدگی و خرد شدن دارد و بعد از گذر زمان نیز مانند کریستال معدنی کدر به نظر نخواهد رسید. برای تعمیر شیشه ساعت هایی که از یاقوت کبود ساخته شده است، گزینه های زیادی پیش روی شما قرار ندارد. تنها می توانید از پولیش های مخصوص مانند خمیر 0.5 میکرون لپینگ استفاده کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

نکته : اگر مطمئن نیستید که ساعت شما از چه نوع شیشه ای ساخته شده است، حتما از یک تعمیرکار ساعت حرفه ای کمک بگیرید.

تعمیر شیشه ساعت مچی

آماده کردن صفحه ساعت برای پولیش

در مرحله دوم باید ساعت خود را برای پولیش کردن آماده کنید. برای این کار کافی است که از یک برس نرم و سبک استفاده کنید تا گرد و غبار هایی را که روی ساعت نشسته است، از بین ببرید.

هرچند که شما قرار است برای تعمیر شیشه ساعت اقدام کنید، بهتر است که باقی قسمت های آن را نیز خوب تمیز کنید تا آن ها را از آسیب دیدن حین کار در امان بدارید.

در حین پولیش کردن شیشه ساعت احتمال دارد که قسمت های دیگر نیز دچار خراشیدگی شوند. در نتیجه بهترین کار برای محافظت از ساعت این است که تمامی قسمت ها به غیر از شیشه را با استفاده از یک نوار محافظ بپوشانید. به ویژه قسمت هایی که به شیشه ساعت نزدیک هستند.

برای ایمنی بیشتر، بهتر است بند ساعت خود را به طور کامل جدا کنید. این کار زمان بیشتری از شما می گیرد؛ اما احتمال آسیب دیدن بند ها در حین تعمیر را به صفر می رساند.

آماده کردن ابزار های لازم

قبل از شروع کار توصیه می کنیم که ابزار های خود را آماده کنید و در کنار خود قرار دهید. برخی از مهم ترین ابزار هایی که برای تعمیر شیشه ساعت خود به آن ها نیاز خواهید داشت عبارت اند از:

  • نوار نقاش
  • پارچه تمیز کننده میکروفیبر
  • پاک کننده مخصوص دستبند ساعت
  • برس سبک و کوچک

از بین بردن خش شیشه ساعت

پولیش کردن را شروع کنید.

در مرحله بعدی باید پولیش کردن را شروع کنید. هیچ گاه از ماده ای که به عنوان پولیش انتخاب کرده اید، بیش از حد استفاده نکنید. همیشه توصیه می کنیم که با مقدار کم شروع کنید. در صورت کم آمدن پولیش می توانید دوباره از آن استفاده کنید. مقداری از ماده پولیش به اندازه یک نخود می تواند کافی باشد. اگر بیش از حد از این ماده استفاده کنید، فرایند تعمیر شیشه ساعت بسیار دشوار تر خواهد شد.

بعد از این که پولیش را اضافه کردید، با یک پارچه تمیز کننده میکروفیبر یا یک پارچه بسیار نرم شیشه ساعت را تمیز کنید. بهترین راه برای تمیز کردن این است که با حرکات آرام و دایره ای این کار را انجام دهید تا پولیش به خوبی بین ترک های ساعت جای گیرد.

تمیز کردن با پارچه را با فشار کم به مدت 2 تا 3 دقیقه ادامه دهید تا تمامی خراش ها از بین بروند.

جمع بندی

شیشه ساعت مچی یکی از مهم ترین قسمت های آن است که مقاومت بسیار بالایی دارد؛ اما سریع تر از بقیه قسمت ها دچار خراش می شود. خراش ها به زیبایی ساعت لطمه وارد می کنند و آن را کدر نشان می دهند. در این زمان بهترین راه، استفاده از ماده پولیش مخصوص و سازگار با نوع شیشه ساعت است. فرایند پولیش کردن شیشه ساعت چندان پیچیده نیست. در این مقاله مراحل تعمیر شیشه ساعت را مورد بررسی قرار دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا