دسته‌بندی نشده

آیا باز کردن پشت ساعت مچی کار ساده ای است؟

اگر مدت زیادی می شود که ساعت مچی دارید، حداقل یک بار به باز کردن پشت آن نیاز داشته اید. باز کردن پشت ساعت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از افراد زمان کافی برای مراجعه به تعمیر کار و تعویض باتری ساعت را ندارند و برخی دیگر نیز ممکن است صرفا برای کنجکاوی، به باز کردن پشت ساعت علاقه داشته باشند. به هر حال، اگر هر دلیلی برای باز کردن پشت ساعت مچی دارید، این مقاله مخصوص شما است. در این مقاله قصد داریم در مورد این که چگونه می توانید پشت ساعت مچی را باز کنید توضیح دهیم.

انواع قاب پشت ساعت

قبل از این که نحوه باز کردن پشت ساعت را آموزش دهیم، خوب است شما را با انواع قاب پشت ساعت آشنا کنیم. همان طور که مدل های مختلفی از قاب ها و بند های ساعت وجود دارد، قاب های پشتی ساعت مچی نیز انواع متفاوتی دارد که از نظر سبک و ساختار، کاملا متفاوت با یکدیگر هستند.

قاب پشتی ساعت یکی از اجزایی است که معمولا در طول تاریخچه ساعت مچی نادیده گرفته شده است؛ حتی با این که در عملکرد ساعت نقش بسیار مهمی دارد. اگر قصد باز کردن پشت ساعت مچی را دارید، ابتدا باید بدانید که ساعت شما چه نوع قاب پشتی دارد.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری دسته بندی کنیم، دو نوع قاب پشتی خواهیم داشت که به آن ها قاب های جامد و شفاف می گوییم. دسته اول، یعنی قاب های جامد، قاب هایی هستند که کاملا پنهان و غیر شفاف اند. از طرف دیگر، قاب های شفاف همان طور که از نامشان هم پیدا است، به شما این امکان را می دهند که داخل ساعت را مشاهده کنید.

 برای مشاهده انواع ساعت مچی مردانه و ساعت مچی زنانه موجود در تخفیف ویژه، میتوانید روی هر لینک کلیک کنید.

اگر می خواهید برای باز کردن پشت ساعت مچی اقدام کنید، بهتر است که کمی دقیق تر با مدل های مختلف قاب پشتی ساعت آشنا شوید:

  • قاب های پیچی

اولین و رایج ترین نوع قاب پشتی ساعت، مدل پیچی است. این نوع قاب ها دارای ساختار رزوه ای هستند که باعث می شود پشت ساعت کاملا محکم و ایمن بسته شود. همچنین قاب های پیچی به خوبی از ساعت در برابر عناصر خارجی مانند رطوبت، گرد و غبار و… محافظت می کنند.

باز کردن پشت ساعت مچی

  • پیچی (قاب جلو)

برای باز کردن پشت ساعت مچی خوب است بدانید که یکی دیگر از مدل قاب های پشت ساعت مچی مدلی است که پیچ آن به قاب جلوی ساعت متصل می شود. این نوع از قاب های پشتی را می توان به راحتی تشخیص داد؛ زیرا دارای پیچ های متعددی هستند که ساعت را در جای خود محکم نگه می دارند.

  • قاب های چفت شونده

قاب چفت شونده نوعی از قاب های پشتی ساعت است که دیگر چندان رایج نیست. مدل های چفت شونده را می توان ساده ترین نوع قاب پشتی دانست که باز و بسته کردن آن ها به زحمت زیادی نیاز نداشت. برای باز کردن پشت ساعت مچی در مدل هایی که دارای قاب چفت شونده بودند، تنها کافی بود که به قاب کمی فشار وارد کنید و آن را به طرفی دیگر بکشید تا قاب پشتی ساعت جدا شود.

  • لولایی

در نهایت نیز با قاب پشتی لولایی مواجه خواهیم شد. این نوع قاب ها دارای لولا هایی هستند که با استفاده از پین یا فنر به قاب جلویی متصل می شوند. بر خلاف سه نوع قاب پشتی دیگر، امکان جدا کردن قاب های لولایی، به صورت کامل، وجود ندارد و نمی توان آن را کاملا از قاب جلویی جدا کرد.

روش بستن درب پشت ساعت مچی لولایی

باز کردن پشت ساعت مچی

  • مدل های پیچی

برای باز کردن پشت ساعت مچی در مدل های پیچی بهتر است که از ابزار های مخصوص تعمیر ساعت استفاده کنید؛ زیرا این مدل، حساسیت بیشتری دارد و ممکن است به ساعت مچی خوب شما آسیب بزند. امکان استفاده از وسایل دیگری مانند انبردست نیز وجود دارد اما به اندازه کافی ایمن نخواهد بود. برای باز کردن، مراحل زیر را طی کنید :

  1. ابتدا بند ساعت را باز کنید.
  2.  ساعت را طوری بچرخانید که قاب آن به سمت بالا باشد. ساعت را روی نگهدارنده ساعت قرار دهید. نگهدارنده ساعت را تا زمانی که پین ها به اندازه کافی شل شوند تا ساعت به درستی در آن قرار بگیرد، بچرخانید.
  3. در مرحله بعد، برای باز کردن پشت ساعت مچی، آچار لازم برای باز کردن پیچ های ساعت را آماده کنید.
  4. در آخر، خیلی آرام آچار را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که پیچ کاملا شل شود. بعد از این که تمامی پیچ ها باز شدند، به آرامی قاب پشتی را جدا کنید.

چگونه پشت ساعت مچی را باز کنیم مدل های پیچی

  • مدل پیچ دار (قاب جلو)

قاب های پیچ دار به دلیل این که پیچ ها روی آن قرار گرفته اند، به راحتی قابل باز کردن هستند. برای باز کردن این نوع قاب ها مراحل زیر را طی کنید :

  1. ابتدا بند ساعت خود را باز کنید تا راحت به قاب پشتی آن دسترسی داشته باشید.
  2. پیچ های پشت قاب ساعت خود را بررسی کنید؛ سپس پیچ گوشتی مناسب برای باز کردن آن ها را بیابید. پیچ گوشتی که انتخاب می کنید باید پهنای مشابه پیچ ها داشته باشد. با این کار، باز کردن پیچ ها خیلی سریع تر و آسان تر خواهد بود.
  3. با پیچ گوشتی مناسب، پیچ ها را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که کامل شل یا باز شوند. این کار را برای تمام پیچ های قاب پشتی انجام دهید.
  4. بعد از این که تمامی پیچ ها را از روی قاب پشتی ساعت جدا کردید، به سادگی می توانید با دست خود قاب پشتی را از روی ساعت جدا کنید.

جمع بندی

ساعت ها دارای یک قاب پشتی هستند که در اکثر مواقع با پیچ به بدنه محکم شده اند و از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل ساعت جلوگیری می کنند. اگر به هر دلیلی، مثلا تعویض باتری، نیاز دارید که قاب پشتی آن را جدا کنید، کافی است که ابتدا نوع قاب پشتی ساعت خود را تشخیص دهید و سپس طبق مراحلی که در این مقاله گفته شد، قاب پشتی ساعت خود را جدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا