دسته‌بندی نشده

علت کار نکردن ساعت اتوماتیک

اگر از کسانی هستید که ساعت اتوماتیک را به ساعت مکانیکی (ساعت مکانیکی مچی چیست؟) ترجیح می دهند، احتمالا برای تعمیر ساعت خود با مشکلات بیشتری مواجه می شوید. نحوه کار ساعت های اتوماتیک با ساعت های مکانیکی متفاوت است و به همین دلیل، علت کار نکردن ساعت اتوماتیک نیز با ساعت های دیگر فرق دارد. اگر ساعت اتومات شما کار نمی کند، ممکن است دلایل مختلفی پشت آن باشد. ما در این مقاله قصد داریم این دلایل را بررسی کنیم.

علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک

همان طور که پیش تر اشاره شد، این مشکل ممکن است به دلایل زیادی برای شما اتفاق بیفتد که هر کدام راهکار و راه حل خود را دارند، در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • استفاده نکردن مداوم از ساعت اتوماتیک

یکی از مسائلی که ممکن است علت کار نکردن ساعت اتوماتیک شما باشد، این است که به طور مداوم و پیوسته از آن استفاده نمی کنید. ساعت های اتوماتیک برعکس ساعت های باتری دار یا کوارتز انرژی مورد نیاز خود را از طریق حرکت دست شما تامین می کنند. اگر ساعت شما به طور ناگهانی از حرکت ایستاده است، ابتدا بررسی کنید که آیا در هفته و ماه گذشته به اندازه کافی از آن استفاده کرده اید یا خیر. به عبارت دیگر در مرحله اول باید بررسی شود که آیا ساعت اتوماتیک شما به اندازه کافی شارژ برای حرکت کردن دریافت می کند یا خیر. اگر برای شما سوال ایجاد شده است که تا چه زمانی می توانید ساعت اتوماتیک خود را بدون استفاده روزانه، سالم نگه دارید، در جواب شما باید گفت که یک ساعت اتوماتیک به طور متوسط بین 38 الی 80 ساعت بدون شارژ دوباره دوام می آورد که به این مدت، زمان ذخیره انرژی می گوییم. از طرف دیگر، به طور میانگین 30 الی 40 دور طول می کشد که ساعت به طور کامل تنظیم شود و انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید. البته باید توجه داشته باشید که زمان شارژ ساعت اتوماتیک را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری کرد.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

علت کار نکردن ساعت اتوماتیک

  • عدم قرارگیری تاج ساعت در موقعیت مناسب

بعد از آن که مطمئن شدید که ساعت خود را به اندازه کافی استفاده کرده اید و علت کار نکردن ساعت اتوماتیک شما، نداشتن انرژی جنبشی برای حرکت نیست، باید بررسی کنید که آیا تاج ساعت در هنگام تنظیم و سیم پیچی، در موقعیت درست خود قرار گرفته است یا خیر.

البته باید این نکته را در نظر داشت که برای تشخیص این موضوع بهتر از یک متخصص ماهر کمک گرفته شود؛ زیرا هر ساعت بنا بر برند و مدل خود ممکن است نوع حرکت و سیم پیچی خاصی داشته باشد که این مسئله باعث می شود موقعیت صحیح قرارگیری تاج در ساعت های مختلف، متفاوت باشد.

ولی به طور کلی اگر تاج ساعت شما پیچ دار است می توانید با چرخاندن تاج در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت، آن را باز کنید. بعد از این مرحله باید تاج را به حالت اول بکشید و سپس ساعت را مجددا تنظیم نمایید.

با این حال همان طور که اشاره کردیم نحوه تنظیم تاریخ ساعت های مختلف با هم متفاوت است و لازم است که قبل از انجام این کار، حتما دفترچه راهنمای ساعت را مطالعه کنید. اگر به دفترچه فیزیکی ساعت دسترسی ندارید، نگران نباشید، شما می توانید به راحتی و با مراجعه به سایت برند تولید کننده، دفترچه راهنمای مدل ساعت خود را پیدا کنید و از مطالب آن برای تنظیم ساعت بهره ببرید.

تاج ساعت

  • نقص کارخانه

اگر ساعت شما از ابتدا دچار وقفه های مکرر در نشان دادن زمان بوده است یا ایست های مداوم و پی در پی دارد، ممکن است که ساعت شما از همان زمان تولید دچار نقص فنی بوده باشد. جالب است بدانید حتی برند های بزرگ ساعت سازی جهان مثل ساعت مچی رولکس، امگا و بریتلینگ هم در مرحله ساخت دچار چنین اشتباهاتی می شوند. در واقع این یک مسئله اجتناب ناپذیر است که با وجود تیم های کنترل فنی و مراحل متعددی که برای سنجش کیفیت ساعت ها طی می شود، اتفاق می افتد. البته این مشکل به سادگی و با استفاده از گارانتی و ضمانت نامه ساعت قابل حل است. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که ساعت خود را از نمایندگی های معتبر تهیه کنید تا اگر علت کار نکردن ساعت اتوماتیک شما نقص فنی در زمان ساخت بود، بتوانید به راحتی ساعت خود را تعویض کنید.

  • مشکل در فنر اصلی ساعت

فنر اصلی یا روتور یک ساعت اتوماتیک، وظیفه ذخیره و آزادسازی نیرو را بر عهده دارد. به همین دلیل هر مشکل کوچکی در این بخش ممکن است باعث کار نکردن ساعت یا ایجاد اختلال جدی در عملکرد آن شود. اکثر فنر ها از موادی ساخته می شوند که دوام بالایی دارند و ضد مغناطیسی هستند، با این حال نمی توان احتمال ساییدگی و آسیب دیدن این بخش را نادیده گرفت.

از کار افتادن ساعت اتوماتیک

در حالت کلی، اگر ساعت دچار مشکل خاصی مثل ضربه شدید نشود، فنر اصلی بین 3 الی 5 سال سالم می ماند و بعد از آن نیز با یک سرویس کامل و تعویض فنر اصلی همچنان می توانید از ساعت خود استفاده کنید؛ اما اگر به خوبی از ساعت خود مراقبت نکرده باشید، ممکن است فنر آن خیلی زود تر دچار شکستگی و آسیب شود. یکی از عوامل موثر در این موضوع مشکلات آب و هوایی است. اگر ساعت شما در بازه زمانی کوتاه به طور شدید در معرض گرما و سرما قرار بگیرد، به دلیل انقباض و انبساط فنر، دچار آسیب خواهد شد. پس به عبارتی می توان گفت که اگر در محیطی با آب و هوای نا متعادل زندگی می کنید، ممکن است علت کار نکردن ساعت اتوماتیک شما، شرایط جوی باشد.

اگر شک دارید که علت کار نکردن ساعت اتوماتیک شما فنر ساعت است یا خیر، می توانید این موارد را بررسی کنید:

  • آیا فنر اصلی به طور یکنواخت و قابل پیش بینی حرکت می کند؟
  • آیا سیم پیچ ساعت شما خمیده تر از حد معمول به نظر می رسد؟
  • فاصله بین سیم پیچ ها همان طور است که قبلا بوده است؟

جمع بندی

در سال های اخیر ساعت های اتوماتیک طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند. نحوه کار این ساعت ها با ساعت های مکانیکی و کوارتز متفاوت است و دارای مزایا و معایب مشخصی هستند. اگر از ساعت اتوماتیک استفاده می کنید، یکی از مسائلی که ممکن است با آن مواجه شده باشید، از کار افتادن ناگهانی آن است. در این مقاله به بررسی علت کار نکردن ساعت اتوماتیک و راه های برطرف کردن آن پرداختیم تا به شما در این زمینه کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا