دسته‌بندی نشده

مراحل بازسازی ساعت مچی قدیمی

اگر در کلکسیون ساعت های مچی خود یک ساعت قدیمی دارید که ساخت آن به سال های بسیار دور بر می گردد و یا از طرف پدربزرگ خود ساعت کهنه ای هدیه گرفته اید، ممکن است به دنبال بازسازی ساعت مچی قدیمی باشید. ساعت های قدیمی ممکن است در برخی از موارد به بیست تا صد سال قبل بازگردند؛ در نتیجه می توان گفت که بازسازی آن کار آسانی نیست. شاید بپرسید که چرا باید این ساعت ها برای ما مهم باشند؟ چرا آن ها را دور نمی اندازیم؟ گاهی ممکن است ساعت مچی قدیمی برای یک شخص خاص و متفاوت باشد و داستان زیبایی پشتش باشد، گاهی نیز ممکن است از لحاظ قیمت ارزش بالایی داشته باشد و یا تاریخ اعجاب انگیز و غنی ای داشته باشد. در این مقاله درمورد بازسازی این ساعت ها مطالبی را گردآوری کرده ایم و مراحل این کار را بررسی نمودیم.

چگونه ساعت مچی قدیمی خود را بازسازی کنیم؟

بازسازی ساعت مچی قدیمی

برای انجام این کار شما نیاز به خرید ابزار آلات مخصوصی دارید. اما قبل از خرید از شما می خواهیم که وضعیت ساعت خود را بررسی کنید و مشخص کنید که کدام یک از قسمت های آن نیاز به بازسازی و یا تعمیر دارند. به طور کلی می توانیم بگوییم که در بسیاری از موارد، مشکل اصلی در بازسازی تاج و ساقه هستند؛ زیرا آن ها دوام کمی دارند و به راحتی ممکن است تنظیمات خود را از دست بدهند.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,267,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L

 پیشنهاد ما این است که به قسمت هایی از ساعت که به درستی کار می کنند اما ظاهر قدیمی به خود گرفته اند، دست نزنید و بگذارید که آن حس قدیمی و عتیقه بودن ساعت را به شما منتقل کنند. همچنین باید بدانید که درمورد ساعت کلاسیک، اصالت بسیار مهم است و باید ظاهر اصلی ساعت تماما حفظ شود. بنابراین دقت داشته باشید که در هنگام بازسازی ساعت مچی قدیمی خود، فقط قسمت هایی را تعویض کنید که کاملا از کار افتاده اند و قابل تعمیر نیستند. در ادامه قسمت های مختلف ساعت را از این نظر ارزیابی می کنیم.

  • تاج و ساقه

همان طور که اشاره کردیم، تاج و ساقه به طور معمول مشکل اصلی در بازسازی ساعت مچی قدیمی هستند. پس از این که ساعت مچی خود را باز کردید، می توانید مشاهده کنید که کدام یک از قسمت ها نیاز به تعمیر دارند.

برای بررسی باید دقت کنید که آیا تاج جدا شده است یا خیر. اگر جدا شده است باید بگوییم که ساقه نیز مشکل دارد و باید تاج و ساقه را با هم بازسازی کنید. زیرا همان طور که می دانید تاج وظیفه حرکت دادن سیم پیچ ساعت مچی شما را بر عهده دارد و ساقه نیز به طور کامل به آن چسبیده است.

تعمیر ساعت قدیمی

اکنون که می دانید تاج و ساقه ساعت مچی قدیمی شما نیاز به بازسازی دارند باید ابزار مخصوص را سفارش دهید و تاج و ساقه جدیدی را تهیه کنید. هنگامی که وسایل مورد نیاز به دست شما رسید، ساعت را مجددا باز کنید و ساقه را بردارید. برداشتن ساقه کار آسانی نیست، اگر چگونگی این کار را نمی دانید با سازنده آن تماس بگیرید و یا از یک متخصص ساعت سوالات خود را بپرسید. گاهی ممکن است ساقه یک پین و فرورفتگی برای آزادسازی داشته باشد که شما به راحتی می توانید با فشار دادنش ساقه را جدا کنید. گاهی نیز ممکن است ساقه یک پیچ داشته باشد که شما می توانید با پیچاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت، به آسانی بازش کنید.

اکنون نوبت به تاج می رسد. باز کردن تاج کمی دشوار تر از ساقه؛ اما قابل انجام است. شما باید اطراف تاج را با ابزار مخصوص بگیرید و آن ها را در خلاف جهت یکدیگر فشار دهید تا مهر آن شکسته شود. سپس باید تاج را در خلاف جهت عقربه های ساعت بپیچانید تا از ساقه جدا شود. با اتمام این کار شما توانسته اید که یکی از مراحل بازسازی ساعت مچی قدیمی خود را جلو ببرید.

  • فنر اصلی

یکی دیگر از قسمت های مهم ساعت مچی مردانه و ساعت زنانه کلاسیک، فنر اصلی است که بسیار ضروری است که به شکل یک فنر فلزی است و کارش قدرت بخشیدن به ساعت مچی شما است. برای اینکه بفهمید فنر اصلی شکسته است یا خیر، ساعت خود را بر سطحی صاف قرار دهید و عقربه را بچرخانید. اگر عقربه ها به راحتی و بدون مقاومت پیچیده می شوند، احتمالا فنر اصلی ساعت مچی شما شکسته است.

بازسازی ساعت مچی قدیمی

خوشبختانه تعمیر کردن فنر اصلی کار پیچیده ای نیست. برای بازسازی آن ابتدا باید یک موچین تهیه کنید تا بتوانید قطعات ریزی را بردارید. ساعت مچی را باز کنید و با استفاده از موچین شروع به بیرون کشیدن فنر اصلی کنید. برای جلوگیری از در رفتن فنر از دستتان و گم شدنش از انگشت شصت خود به عنوان یک مانع استفاده کنید و آن را بر سر راه فنر قرار دهید.

برای پایان دادن به بازسازی ساعت مچی قدیمی خود، شروع به تمیز کردن بند آن کنید و آن را با شوینده های مناسب با جنس خود بند ساعت مچی شست و شو دهید تا ظاهر ساعت شما به حالت کلاسیک و قدیمی خود برگردد.

جمع بندی

بسیاری از ساعت ها پس از گذشت صد سال از عمرشان با وجود این که کارایی خود را از دست داده اند، همچنان ارزشمند اند. خیلی از افراد این ساعت ها را از افراد مهم زندگی شان هدیه گرفته اند و می خواهند تا آخر عمر حفظشان کنند. خوشبختانه امروزه می توان ساعت های کلاسیک و قدیمی را بازسازی کرد. بهتر است بازسازی آن ها را از تاج و ساقه شروع کنید. و این کار را با دقت زیادی انجام دهید؛ زیرا بسیار حساس است. شما می توانید با فشار دادن یک فرورفتگی ساقه آن را آزاد کنید. تعمیر فنر اصلی آسان تر از تاج و ساقه است و برای انجام این کار تنها به یک موچین نیاز دارید. در این مقاله مراحل بازسازی ساعت مچی قدیمی را جزء به جزء بررسی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا