دسته‌بندی نشده

تفاوت ساعت مچی اصل و های کپی

ساعت مچی اصل بخریم یا های کپی ؟

حتما تابحال کلمه های کپی به گوشتان خورده است، مثلا ساعت هایکپی، کفش هایکپی، زیورالات هایکپی و … . برای کسانی که علاقمند به ساعت مچی هستند این کلمه بیشتر آشناست. اگر ساعتی قبلا خریداری کرده اید، به شما حتما مطالعه مقاله راهنمای تشخیص ساعت اصل را پیشنهاد میکنیم. با توجه به بالا بودن قیمت ارز در داخل کشورمون و قیمت بالای ساعت های اورجینال، ساعت های هایکپیِ برند های معتبر مثل ساعت رولکس، ساعت پتک فیلیپ،  ساعت ای پی، ساعت واشرون کنستانتین، ساعت هابلوت، ساعت کارتیر، ساعت امگا و خیلی از کمپانی های دیگرِ ساعت سازی وارد بازار ساعت شده است که طرفداران زیادی نیز در سرتاسر جهان دارد. به جرات می توان گفت که بیش از نیمی از بازار ساعت ایران را ساعت های هایکپی تشکیل داده است. به نظر من مهم ترین دلیلش هم بالا بودن قیمت ساعت های اورجینال و علاقمندی افراد به پوشیدن این ساعت ها می باشد. هدف از نوشتن این مقاله این است که مشخصات ساعت های هایکپی رو توضیح دهیم و تفاوت و تشابه آن را با ساعت های اورجینال بیان کنیم.

منظورم از کلمه هایکپی که در این مقاله به کار بردیم بالاترین کیفیت هایکپی است یعنی هایکپی درجه یک.

ساعت هایکپی (high copy) چیست؟

ساعت هایکپی به ساعتی گفته می شود که کاملا مشابه و منطبق بر نمونه ساعت اورجینال ساخته می شود که توسط شرکت های متفرقه طراحی و تولید می شود که عمدتا توسط شرکت هایی از کشورهای شرق آسیا از جمله چین و هنگ کنگ انجام می گیرد. شباهت ساعت هایکپی و اورجینال به قدری است که اگر شما تخصصی در زمینه ساعت نداشته باشید، به هیچ عنوان نمی توانید تشخیص دهید که این ساعت هایکپی است یا اورجینال. بخاطر همین است که بارها از طریق تلویزیون و خبرگزاری ها شاهد این قضیه بودیم که افراد سودجو ساعت های هایکپی رو با قیمت های نجومی به جای ساعت اورجینال فروخته اند.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

لازم به ذکر است که در توضیحات تمامی محصولات فروشگاه تک ثانیه به اصل یا های کپی بودن یک محصول به وضوح اشاره شده است و شما عزیزان قبل از سفارش می توانید اطلاعات کامل را بدست آورید . 

ساعت هایکپی رو بعضی ها با نام های دیگری مثل مسترکپی، هایکوالیتی و سوپرکپی یا با علامتهای A+++ نیز معرفی می کنند.

شباهت های ساعت هایکپی و اورجینال 

مهمترین مسئله شکل بدنه، بند و قفل ساعت است که در ساعت های هایکپی کاملا منطبق برنمونه اصلی تولید می شود. از لحاظ مشخصات ظاهری دیگر مثل رنگ قاب، بند و صفحه هم دقیقا مشابه نمونه اصلی طراحی می شوند و تشخیصش کار راحتی نیست. از لحاظ سایز و ابعاد هم دقیقا هم سایز با نمونه اصلی هستند چونکه طرح ساعت های هایکپی از روی طرح اصلی نمونه اورجینال ساخته می شود و با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی و دقیق تر شدن دستگاه های اندازه گیری و قالب گیری خطا به حداقل رسیده است. همچنین طراحی شکل عقربه ها و ایندکس ها، شکل پیچ های به کار رفته در ساعت، نگین های استفاده شده در داخل صفحه و روی بدنه، شکل قفل ساعت، دوخت بند، وزن ساعت و رفرنس مدل ساعت که پشت قاب حک می شود، همگی کاملا منطبق بر نمونه اورجینال هستند و این جزئیات است که کار را برای تشخیص دادن سخت می کند.

در کل ساعت های هایکپی در ظاهر کاملا شبیه به نمونه اورجینال طراحی و ساخته می شوند که این مسئله باعث شده حتی خیلی از افراد ثروتمند در ایران که توانایی خرید ساعت اورجینال گران قیمت را دارند، نمونه هایکپی آن را خریداری و استفاده می کنند، چونکه بخاطر شباهت زیاد ساعت های هایکپی و اورجینال، تشخیص آنها بسیار سخت است و کسی شک نمی کند.

ساعت های کپی

تفاوت های ساعت های هایکپی و اورجینال:

تفاوت موتور ساعت اصلی و هایکپی

یکی از تفاوت های مهمی که باید به آن توجه کنید تطابق نوع موتور بکار رفته در ساعت هایکپی با نمونه اورجینالش است. موتور های ساعت مچی در کل به دو دسته کلی یعنی موتورهای کوارتز(باتری خور) و موتور های مکانیکی تقسیم می شوند.  بعضی از ساعت های اورجینال مثل رولکس مدل سابمارینر موتورش از نوع مکانیکی(اتوماتیک) است که دست ساز می باشد. حال آنکه هایکپی همین مدل هم با موتور مکانیکی تولید می شود و هم با موتور کوارتز که در صورت مشاهده با موتور کوارتز براحتی معلوم می شود که هایکپی است.

البته همه ساعت های اورجینال موتورشون مکانیکی نیست، مثلا برند امگا، کارتیه، تیسوت و خیلی از برندهای دیگر مدلهایی هم دارند که موتورشون از نوع کوارتز است. بنابراین برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید باید بررسی کنید که موتور نمونه اورجینالِ مدلی که میخواهید بخرید از چه نوعی است و بعد از مشخص شدن نوع موتور، مدل هایکپی آن را منطبق بر نمونه اورجینالش انتخاب کنید. اگر سوالی داشتید در این زمینه همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

نکته مهم دیگر در مورد کیفیت موتور ساعت های هایکپی موجود در بازار ایران است. همانطور که قبلا هم اشاره کردم موتورهای ساعت مچی به دو دسته کلی موتورکوارتز و موتور مکانیکی تقسیم می شوند: ساعت هایی که موتورشون از نوع کوارتز(باتری خور) است ساخت شرکت های میوتا و سیتیزن ژاپن و یا شرکت روندا سوئیس می باشند که جزو بهترین موتورهای کوارتز می باشند. ساعت های موتور کوارتزی که داخل فروشگاه تک ثانیه هستند نیز از این موتور ها برخوردارند.

نوع دیگر، ساعت های هایکپیی که موتورشون از نوع مکانیکی(اتوماتیک و کوکی) است و این موتور ها اکثرا (99.9 درصد) ساخت چین هستند و انصافا از کیفیت بالایی برخوردارند ولی متاسفانه خیلی از فروشنده ها این نوع موتورها رو به اسم موتور ژاپن یا سوئیس معرفی می کنند که جای تاسف داره. دلیل این سواستفاده هم این است که بروی این نوع موتورها هیچ نوشته ای مبنی بر ساخت چین بودن نوشته نشده است و با این دروغ پول بیشتری از مشتری دریافت می کنند.

ما در فروشگاه اینترنتی تک ثانیه این نکته رو در مورد همه ساعت های مکانیکی اعم از اتوماتیک و کوکی در قسمت توضیحات نوشتیم که موتورشون ساخت چین است و بخاطر همین موضوع رقم فروش ساعت های اتوماتیک ما پایین است، چونکه خیلی ها در مقابل کلمه چین جبهه می گیرند و تاکید دارند موتور اتوماتیک ساخت ژاپن یا سوئیس باشد در حالی که در واقعیت موتورهای اتوماتیک ساخت چین هستند و خیلی از فروشگاه ها هم بخاطر ترس از اینکه مشتری بخاطر ساخت چین بودن موتور اتوماتیک، ساعت را خریداری نکند، این دروغ را می گویند. در هر صورت من دوست دارم واقعیت رو به مخاطب بگویم و با خیال راحت بخوابم.

در ضمن موتور های مکانیکی ساخت چین که بروی ساعت های هایکپی قرار گرفته اند کیفیتشون درجه یک است و با ضمانت ارائه می شوند.

این هم اضافه کنم که ساعت هایکپی موتور اتوماتیک (و کوکی) ژاپنی و سوئیسی هم وجود دارد ولی بخاطر اینکه قیمت ساعت گران تمام می شود کسی آن را وارد بازار ایران نمیکند.

تفاوت جنس بدنه و رنگ ساعت اصلی و های کپی

تفاوت دومی که در مورد ساعت های اورجینال و هایکپی می خواهم توضیح دهم تفاوت در جنس بدنه و بند ساعت است، البته این تفاوت در مورد ساعت هایی است که در ساخت نمونه اورجینال آنها از طلا استفاده شده است. در ساخت قاب و بند ساعت های اورجینال معمولا از طلا(طلا، طلای سفید و طلای رز)، تیتانیوم، سرامیک، کربن یا استیل ضدزنگ با عیار بالا استفاده می شود، در حالی که ساعت های هایکپی عموما از استیل ضدزنگ عیار بالا و سرامیک ساخته می شوند.

برندهای لوکس و گران قیمت مثل اودمارپیگه، رولکس، پاتک فلیپ، امگا، هوبلو و…که رنگ کل ساعت یا قسمتی از آن طلایی یا رزگلد است، از طلا ساخته شده اند و ماهیت ساعت رنگ طلایی یا رزگلد می باشد و درصدی از قیمت بالای این ساعت ها بخاطر جنسشون است که از طلا ساخته شده اند. رنگ این ساعت ها که از طلا ساخته شده اند برای همیشه، بخاطر ماهیت جنس ساعت، ثابت باقی می ماند.

در حالی که جنس ساعت های هایکپی همین برندها از استیل ساخته شده و رنگ طلایی یا رزگلد بروی آنها آبکاری شده است که رنگ آنها کاملا ثابت است. رنگ ساعت های هایکپی در شرایطی مثل برخورد با مواد شیمیایی یا ماندن طولانی مدت زیر نور آفتاب، تغییر رنگ می دهد.

البته آبکاری که امروزه بروی ساعت های استیل انجام می شود از دوام رنگ بسیار بالایی برخوردار است و با شستشو و عرق دست از بین نمی رود، تنها در صورتی تغییر رنگ می دهد که با مواد شیمیایی و رنگ بر برخورد کند یا اینکه زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرد که اشعه های ماورای بنفش موجود در طیف نور باعث آسیب به بافت رنگ ساعت می شود. همچنین استفاده مداوم از یک ساعت در طی سالیان نیز باعث می شود که بعد از چندین سال استفاده از ساعت شفافیت اولیه را نداشته باشد که این امری طبیعی است.

آخرین نکته در مورد جنس ساعت های های کپی این است که وزن آنها حدودی با وزن نمونه اورجینال برابری می کند و شما با در دست گرفتن ساعت های “های کپی” سنگینی لازم که برای یک ساعت مناسب هست رو حس می کنید.

گارانتی ساعت اورجینال و هایکپی

یکی از تفاوت های مهم در ساعت های هایکپی و اورجینال “گارانتی” آنها می باشد. گارانتی ساعت های اورجینال، بین المللی است و در سیستم یکپارچه کمپانی مربوطه، توسط فروشگاه فروشنده ثبت می شود و اگر در کشور دیگه ای هم به نمایندگی مراجعه کنید می توانید از خدمات شرکت بهره مند شوید. در حالی که گارانتی ساعت های هایکپی از طرف فروشگاهی است که شما ازش خرید می کنید یعنی فروشنده خودش گارانتی می کند و اگر برای ساعت شما مشکلی پیش اومد باید به فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

فرق ساعت های کپی با اصل

وزن ساعت

اولین راه درک تفاوت های این ساعت ها وزن آن ها است. مواد سازنده ساعت های اصلی معمولا جامد تر و سفت تر از ساعت های های کپی هستند. برای ساخت این ساعت ها از فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا یا فلزات گران قیمت بهره می برند. فلزاتی که وزن سنگین تری نسبت به مواد اولیه ساعت های های کپی یا تقلبی دارند. در نتیجه ساعت های های کپی به طور قابل توجهی از ساعت های اصل سبک تر اند. ساعت سازان اگر درمورد های کپی یا اصل بودن ساعتی شک داشته باشند، آن را روی ترازوی الکترونیکی وزن می کنند.

شفافیت صفحه ساعت

هنگام خرید ساعت به صفحه آن بسیار توجه باید کرد. اگر صفحه ساعت تار یا خراشیده شده باشد یا به هر دلیلی نتوان صفحه را به وضوح دید، به احتمال زیاد های کپی یا تقلبی است. دلیل آن هم این است که در ساخت اینگونه ساعت ها شیشه یا کریستال معدنی با کیفیت پایین که اغلب نقص هایی دارد، استفاده می شود. لازم به ذکر است که صفحه این ساعت ها به آسانی خراشیده می شوند. در واقع ساعت های گران قیمت اصل صفحه ای از جنس کریستال یا یاقوت کبود دارند که ضد خش و در برابر ضربه بسیار مقاوم اند. یکی دیگر از راه های شناخت فرق ساعت های کپی با اصل خوانا بودن تاریخ است. خواندن تاریخ ساعت هایی که اصل نیستند دشوار است؛ در حالی که در ساعت های اصل، تاریخ به خوبی بزرگنمایی شده است.

ساعت های کپی و اصل

ظاهر کلی ساعت

در مجموع آنچه از ساخت ساعت های های کپی به دست می آید، با ساعت های اصل متفاوت است. برای مثال برند رولکس تمام اجزای ساعت های خود را در داخل کارخانه خود طراحی و تولید می کند. برای مثال فرایند ریخته گری، ماشین کاری، مونتاژ و… در کارخانه ساعت رولکس به انجام می رسند. بدیهی است که نتیجه حاصل شده از نظر جزئیات با ساعت های کپی یا تقلبی برابری نمی کند. برند رولکس سه بخش مختلف برای مراحل متفاوت تولید ساعت دارد. Plan-les-Ouates بخش توسعه و تولید،Bienne  بخش حرکات ساعت و Chêne-Bourg بخش گوهر شناسی این برند مشهور و محبوب است. تمام این سرمایه گذاری ها و توجه به جزئیات به همراه صفحه شفاف و بی عیب و نقص باعث می شوند که نتیجه حاصل شده نسبت به ساعت های دیگر متفاوت باشد.

یکی از کار هایی که رولکس برای جلوگیری از فروختن ساعت های تقلبی یا های کپی به جای ساعت های اصل برند خود کرده است، حک کردن نام برند و شماره مدل ساعت روی قاب پشتی یا قاب داخلی است. هنگام خرید ساعت از برند رولکس بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید.

فرق ساعت های کپی با اصل-3

نوع حرکت عقبه های ساعت

نوع حرکت عقربه ها نیز راهی ساده برای تشخیص فرق ساعت های کپی با اصل است. برخی ساعت های لوکس را با حرکات پیچیده عقربه هایشان می شناسند. طراحی این سیستم پیچیده نیازمند دقت و هزینه زیاد است و در میان ساعت های های کپی دیده نمی شود. جالب است بدانید که برخی از مطرح ترین برند ها برای نحوه حرکات از متخصصان متبحر در این زمینه کمک می گیرند.

ساعت های کپی درجه یک 

ساعت های هایکپی درجه یک چند مشخصه اصلی دارند که آنها را از هایکپی های درجه پایین جدا می کند:

مشخصه اول ساعت های هایکپی این است که جنس ساعت های هایکپی درجه یک از “استیل ضدزنگ عیار بالا” ساخته شده اند.

مشخصه دوم این است که موتور ساعت های هایکپی درجه یک اگر موتور کوارتز باشد، ساخت شرکت های ژاپنی یا سوئیسی است(موتور کوارتز سوئیسی تقریبا هم قیمت موتور کوارتز ژاپنی است)، اگر موتور مکانیکی باشد ساخت چین است که کیفیت مطلوبی دارد و فروشنده آن را ضمانت می کند.

مشخصه سوم این است که اگر ساعت سه موتوره باشد حتما سه تا موتور ساعت کار کند: در موتورهای کوارتر سه موتور از نوع کرنوگراف باشد و در موتورهای اتوماتیک از نوع فول دیت(تقویم کامل) باشد.

مشخصه چهارم اینکه ساعت هایکپی درجه یک باید از طرف فروشنده ضمانت موتور و رنگ شود و کارت ضمانت به همراه فاکتور باید همراه کالای خریداری شده باشد.

اگر یک ساعت هایکپی یکی از مشخصه های بالا را نداشته باشد، هایکپی درجه یک محسوب نمی شود.

تا اینجا سعی کردیم که تشابه و تفاوت های ساعت های اورجینال و هایکپی و مشخصه های هایکپی درجه یک رو توضیح دهیم که بتوانید انتخاب آگاهانه و صحیحی داشته باشید. اما جدا از این دو نوع ساعت، یک نوع کیفیت پایین نیز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کردیم.

جمع بندی

بسیاری از افراد با آگاهی کافی از قیمت ساعت های های کپی و اصل هر کدام را متناسب با نیاز و بودجه خود خریداری می کنند. مشکل زمانی ایجاد می شود که برخی از فروشندگان منفعت طلب، ساعت های های کپی را با قیمت ساعت اصل به افراد می فروشند. تشخیص فرق این ساعت ها با یکدیگر نیازمند داشتن برخی اطلاعات است. در این مقاله علاوه بر توضیحی مختصر درمورد ساعت های های کپی، فرق ساعت های کپی با اصل را در مواردی مجزا مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

ساعت های فیک چه مشخصاتی دارند و فرقشون با ساعت های هایکپی و اورجینال چیه؟

در کنار ساعت های اورجینال و هایکپی یه رقم دیگر از ساعت ها نیز وجود دارند که به آنها ساعت فیک گفته می شود که پایین ترین کیفیت رو دارند و به همین دلیل از قیمت پایینی نیز برخوردارند. ساعت های فیک ظاهر کلی شان شبیه به نمونه اورجینال هستند ولی اصلا کیفیت مطلوبی ندارند و شما با در دست گرفتن این نوع ساعت ها با توجه به وزن، رنگ ضاهری و کیفیت ساخت آنها براحتی متوجه کیفیت پایین و نامطلوب آن می شوید. جنس ساعت فیک از فلزهایی مثل الوی ساخته می شود که با لمس کردن آن کیفیت پایینش رو حس می کنید. همچنین اگر به رنگ ساعت دقت کنید می بینید که آبکاری ضعیفی بروی آن صورت گرفته و روی بدنه ساعت آبکاری ناهمواری انجام شده است. مورد بعدی هم موتور این ساعت هاست که اصطلاحا موتور پرس هستند و اگر خراب شد باید کنار گذاشته شود و هیچ ضمانتی هم ندارند.

تفاوت ضد آب بودن ساعت اصلی و هایکپی

تفاوت دیگر ساعت های هایکپی و اورجینال در میزان ضدآب بودن آنهاست که اکثرا  ساعت های اورجینال بالاترند. این اختلاف بیشتر برای مدلهایی است که مخصوصا برای شغل خاصی طراحی شده اند مثل ساعت های غواصی و نظامی و ... . برگردیم به مثال خودمان ساعت اورجینال رولکس مدل سابمارینر که مخصوصا برای غواصی طراحی شده است و تا صدها متر زیر آب ضدآب باقی می ماند در حالی که نمونه هایکپی آن نهایت تا چند متر ضدآبه. البته این تفاوت برای همه مدلها نیست چونکه یک سری از ساعت ها، نمونه اورجینال و نمونه هایکپی شان در میزان ضدآبی برابر هستند مثلا ساعت امگا مدل کانسلیشن یا تمامی مدل های دنیل ولینگتون و یا مدلهای مایکل کورس، همگی اورجینال و هایکپی شان در میزان ضدآب بودن برابر هستند . ساعت های هایکپی دست کم از حداقل مقدار ضدآبی برخوردارند یعنی تا 3ATM ضدآب هستند.

تفاوت قیمت ساعت اصلی و هایکپی 

تفاوت سوم ، قیمت ساعت های اورجینال و هایکپی است که با مقایسه قیمت نمونه اورجینال با نمونه هایکپی براحتی می توان به کیفیت محصول پی برد. مثلا ساعت رولکس مدل سابمارینر استیل قیمت اورجینالش هشت هزار دلاره در حالی که ما قیمتشو زدیم یک ملیونو هشتصد هزار تومن که براحتی میشه فهمید ساعتی که ما داریم هایکپیه.

اگر از قیمت اورجینال نمونه ساعتی که قصد خریداری آن را دارید اطلاع داشته باشید هیچوقت فروشنده ای نمی تواند ساعت هایکپی را به اسم اورجینال گرانتر به شما بفروشد. و اینکه اگر قصد خرید ساعت اورجینال گران قیمت دارید حتما به نمایندگی معتبر آن برند مراجعه کنید، منظور از نمایندگی معتبر یعنی اینکه آن فروشگاه مجوز رسمی نمایندگی از برند مربوطه را داشته باشد.

چگونه مطمئن شویم که ساعتی که خریده ایم اصل است؟

از فروشنده معتبر خرید کنید. شماره سریال ساعت را بررسی کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که ساعت در جعبه اصلی خود به شما عرضه می شود.

هنگام خرید آنلاین ساعت چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

از فروشنده حتما عکس هایی که از نزدیک قاب، بند و صفحه گرفته شده اند بخواهید تا دریابید که ساعت آسیب دیده است یا خیر. از ساعت ساز ماهر برای تشخیص اصل بودن ساعت کمک بگیرید.

ساعت های های کپی کدام برند در بازار بیش از برند های دیگر مشاهده می شوند؟

ساعت های های کپی و تقلبی برند رولکس بیش از برند های دیگر هم در ایران و هم در انگلیس و دیگر کشور ها دیده می شوند.

چرا بهتر است از خرید ساعت های کپی خودداری کنیم؟

دوام و طول عمر این ساعت ها نسبت به ساعت های اصل کمتر است. علاوه بر این آن ها خدمات پس از فروش معتبر ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا