دسته‌بندی نشده

نحوه تنظیم ساعت های GMT

نحوه تنظیم ساعت های GMT

ساعت های GMT چه ساعت هایی هستند و چگونه زمان منطقه زمانی دوم را نشان می دهند؟

یک نوع از ساعت های مچی که بسیار مورد توجه خلبانان، تجار و مسافران است، ساعت های GMT است. ساعت‌هایGMT ساعت‌های جدیدی نیستند- این ساعت‌ها برای نسل‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند- اما به قدری مورد توجه مردم بوده اند که هرگز از مد نیافتاده اند.

ساعت های GMT در دهه 1950 با افزایش سفرهای تجاری هوایی به وجود آمد. اولین مدل از ساعت های GMT ، توسط کمپانی رولکس با همکاری خطوط هوایی Pan American طراحی شد و GMT Master نام گرفت. در ابتدا هدف از تولید این ساعت کمک به خلبانان و خدمه پرواز بود که بتوانند زمان محلی و زمان مقصد خود را همزمان محاسبه کنند.

نحوه تنظیم ساعت های GMT

فروش ویژه
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
قیمت ویژه: 2,590,000 تومان 2,870,000
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
قیمت ویژه: 1,790,000 تومان 2,067,000
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
ساعت رولکس زنانه دو رنگ طلایی صفحه صورتی ایندکس نگین Rolex-5027-M-L
قیمت ویژه: 1,576,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس زنانه دو رنگ طلایی صفحه صورتی ایندکس نگین Rolex-5027-M-L
ساعت رولکس DateJust زنانه دورنگین دورنگ طلایی صفحه سیلور Rolex-2309-L
قیمت ویژه: 1,785,000 تومان 2,100,000
ساعت رولکس DateJust زنانه دورنگین دورنگ طلایی صفحه سیلور Rolex-2309-L
ساعت رولکس دیت جاست زنانه دورنگ طلایی دورنگین Rolex-4389-L
قیمت ویژه: 1,827,000 تومان 2,150,000
ساعت رولکس دیت جاست زنانه دورنگ طلایی دورنگین Rolex-4389-L
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L
قیمت ویژه: 1,576,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L

 

GMT در ساعت به چه معنی است؟

GMT مخفف Greenwich Mean Time است یعنی "زمان به وقت گرینویچ".

برای قرن‌ها و با گسترش جهان، دولت‌ها و مجامع علمی در تلاش بودند تا به یک زمان جهانی واحد دست پیدا کنند. تا همین اواخر زندگی بشر، مناطق زمانی در اطراف جهان متفاوت بوده‌اند و حتی در داخل یک کشور، بعضا از شهری به شهر دیگر زمان متفاوت بوده است.

با افتتاح رصدخانه پیشرفته سلطنتی در گرینویچ، پارکی در لندن انگلستان، استفاده از این مکان به عنوان مکانی مورد قبول همگان برای نمایش زمان مورد توافق قرار گرفته است. در سال 1884، GMT به عنوان استاندارد زمانی بین‌المللی مورد پذیرش همگان قرار گرفته است. کنفرانس بین‌المللی بر پا شده در آن سال، 24 منطقه زمانی اطراف GMT را معرفی نمود.

مشاهده ی تمامی ساعتهای موجود در سایت

GMT مانند بسیاری از آثار باستانی علمی، اگرچه دارای سابقه غربی است اما مورد پذیرش جهانی قرار گرفته است. امروزه با دقت فوق‌العاده بالایی که ساعت‌های اتمی فراهم نموده‌اند، GMT با زمان جهانی هماهنگ (UTC که با نام زمان اتمی نیز شناخته شده است) جایگزین شده است. با این وجود GMT هنوز به عنوان پایه برای UTC مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین هنوز هم مقیاس زمانی قابل اعتمادی به حساب می‌آید.

نحوه تنظیم ساعت های GMT

 

ساعت‌های GMT چه خصوصیاتی دارند؟

یکی از ویژگی هایی که یک ساعت GMT را خاص می کند، وجود عقربه چهارم در این ساعت است که معمولا به رنگ متفاوت از بقیه عقربه ها است و شکل آن معمولا بصورت پیکان است. بسیاری از ساعت‌های آنالوگ دارای 3 عقربه هستند: ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار. عقربه چهارم در ساعت‌های GMT به صورت "مستقل" از دیگر عقربه‌ها می‌چرخد و هر 24 ساعت یک دور کامل می‌چرخد.

علاوه بر عقربه اضافه موجود در این ساعت‌ها، ویژگی مهم دیگر که در یک ساعت GMT وجود دارد، زه قاب دورانی است که به 24 قسمت تقسیم و مدرج شده است. البته در بعضی مدلها این درجه بندی 24 ساعته در داخل صفحه صورت گرفته است. ( زه قاب حلقه‌ای است که در بالاترین قسمت قاب قرار می گیرد و اطراف شیشه ساعت‌ها را احاطه می کند.) تمام ساعت‌ها دارای زه هستند اما زه تمامی آنها قابلیت چرخش ندارد. در مورد ساعت های GMT، زه قاب به گونه‌ای می‌چرخد که می‌توانید آن را بر اساس مناطق زمانی متفاوت تنظیم کنید.

مشاهده ی تمامی ساعتهای رولکس موجود در سایت

 

 

چگونه باید از یک ساعت GMT استفاده کرد ؟

1. مرحله اول: ساعت خود را به وقت محلی تنظیم می کنید، بعد از آن زه قاب را می چرخانیم که عدد 0 یا همان 24 (که معمولا با یک مثلث وارونه مشخص می شود) در موقعیت ساعت 12 قرار گیرد. سپس عقربه چهارم را با زمان GMT یا همان ساعت گرینویچ تنظیم می‌کنیم. (عقربه چهارم مستقل از بقیه عقربه هاست و جداگانه با دسته کوک تنظیم می شود.)

ساعت جی ام تی

 

 

2. مرحله دوم: شما باید مشخص کنید که منطقه دومی که می خواهید زمان آن را بدانید چند ساعت با شما اختلاف زمانی دارد یعنی چند ساعت جلوتر یا عقب تر از زمان شماست.

3. مرحله سوم: اگر زمان منطقه دوم مدنظر شما از زمان محلی که شما در آن قرار دارید جلوتر بود، زِه قاب را به اندازه اختلاف زمانی به سمت چپ یا خلاف ساعتگرد بچرخانید و اگر زمان منطقه دوم عقب تر بود، زِه قاب را به اندازه اختلاف دو منطقه زمانی به سمت راست یا ساعتگرد بچرخانید. در این حالت عقربه چهارم زمان منطقه دوم مد نظر شما را براساس اعداد مدرج روی زِه قاب نشان می دهد.

برای مثال می خواهیم از نیویورک به ژنو سوئیس پرواز کنیم که ژنو شش ساعت از زمان محلی نیویورک جلوتر است. بنابراین چون ژنو 6 ساعت از منطقه زمانی ما جلوتر است، زِه قاب را 6 درجه به سمت چپ می چرخانیم. همانطور که در شکل هم می بینید، نشان داده شده است. در این حالت عقربه چهارم ما براساس اعداد دور قاب ساعت 16 را نشان می دهد. یعنی زمان در ژنو 16 است.

 

 

چه کسی به یک ساعت GMT نیاز دارد؟

همانطور که بیان شد، کسانی که مرتب در حال مسافرت هستند، به یک ساعت GMT بسیار نیاز دارند. خلبانان، خدمه پرواز و تاجرانی که مرتب از کشوری به کشور دیگر می‌روند نیز از مشتریان این ساعت‌ها هستند.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی ساعت های مچی نظامی

معرفی ساعت مچی مناسب غواصی

معرفی ساعت های مچی رسمی

معرفی ساعت های مچی خلبانی

 

به طور مشابه، افرادی که کثیرالسفر نیستند ولی به واسطه شغل خود با افرادی در سراسر جهان در ارتباط هستند، نیز نیازمند این ساعت‌ها هستند. در غیر این صورت ممکن است با مشتری خود در هنگ‌کنگ، به عنوان مثال، تماس بگیرند در حالی که زمان در هنگ‌کنگ از نیمه‌شب گذشته باشد.

امروزه چون اکثر مردم از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، دیگر مثل گذشته ساعت‌هایGMT مورد نیاز ضروری افراد نیستند. البته این مورد برای ساعت‌های مچی به صورت کلی صادق است. البته باید اعتراف کنیم که بسیاری از مردم همچنان به ساعت‌های مچی عشق می‌ورزند. جذابیت ساعت‌های GMT در کل به قابلیت‌های وسیع آنها و طراحی و استایل منحصر به فرد آنها مربوط می‌شود.

ساعت GMT

 

رفرنس خبر :

https://www.truefacet.com/guide/set-read-gmt-bezel-second-time-zone/

https://watchranker.com/gmt-watches-read/

 

برخی از برندهای موجود در سایت:

ساعت مچی گوچی

ساعت مچی امگا

ساعت مچی پورشه

ساعت مچی هابلو

ساعت مچی سیتیزن

 

مشاهده ی تمامی ساعتهای موجود در سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا