دسته‌بندی نشده

ویژگی اصلی یک ساعت رولکس اویستر پرپچوال (Rolex Oyster Perpetual) چیست؟

ویژگی اصلی ساعت مچی رولکس اویستر پرپچوال 

اویستر پرپچوال (Oyster Perpetual)، اصطلاحی است که همیشه همراه با برند رولکس است.

رولکس به عنوان یکی از لوکس ترین و معتبرترین مارک های ساعت مچی در جهان شناخته شده است ، مهم نیست که از کسی بپرسید ساعتهای رولکس را خوب می شناسد یا نه، بیشتر مردم درباره رولکس می دانند.

رولکس برندی است که به چیزی جز کمال راضی نیست و همچنان به پیشرفت و نوآوری محصولات خود ادامه می دهد تا به اطمینان ، کیفیت بالاتر و دقیق تر تبدیل شود.

فروش ویژه
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت DW زنانه مستطیلی بند حصیری رزگلد صفحه سبز DW-4926-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
قیمت ویژه: 1,902,000 تومان 1,961,000
ساعت DW زنانه مربعی بند فلزی طلایی صفحه سبز DW-4814-L
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L

یکی از نوآوری هایی که رولکس با اختراع آن تحولی در صنعت ساعت سازی ایجاد کرد "oyster" است.

شما می توانید کلمات کوچک "oyster perpetual" را بر روی صفحه ساعت های رولکس پیدا کنید. دو کلمه کوچک اما کلماتی که در واقع اهمیت زیادی برای ساعتهای رولکس دارند.

در این مقاله ، ما اصطلاح Rolex Oyster Perpetual را توضیح می دهیم ، معنی آن چیست و چگونه بوجود آمده است؟

 مشاهده ی تمامی ساعتهای رولکس موجود در سایت

 

رولکس اویستر (Rolex Oyster) چیست؟

 ساعت رولکس اویستر پرپچوال

شما می توانید بروی اکثر ساعت های رولکس این کلمات را ببینید که نوشته شده اند. کلمه oyster به "قاب اویستر" اطلاق می‌شود که رولکس برای اکثر ساعتهای خود از آنها استفاده می کند. قاب اویستر نمادی از ضد آب بودن است و  نقطه عطفی مهم در تاریخ رولکس و صنعت ساعت سازی است.

همانطور که می دانید ، حتی فقط مقدار کمی آب برای موتور ساعت خطرناک است و می تواند یک ساعت را به طور کامل از بین ببرد. به لطف نوآوری جدید قاب اویستر، رولکس اکنون ساعتهایی را ارائه می دهد که موتور را از هرگونه گرد و غبار و آب در امان نگه می دارد.

بیشتر بخوانید : 7 نکته در نگهداری ساعت مچی رولکس

ساعت مچی زنانه رولکس

افسانه ای نیز در مورد چگونگی به وجود آمدن نام Rolex Oyster وجود دارد. افسانه از این قرار است که این نام هنگامی رخ داد که هانس ویلسدورف، موسس کمپانی رولکس، یک شب در یک مهمانی شام ، برای باز کردن یک صدف تلاش زیادی کرد و از آنجا بود که نام اویستر به ذهنش خطور کرد. (معنای لغوی oyster یعنی صدف دریایی)

قاب های مهر و موم شده و ضدآب "اویستر" نمادی از بسته بودن محکم پوسته صدف می تواند باشد، همچنین باتوجه به زیستگاه های آبی که صدف های دریایی دارند ، به توانایی رولکس های oyster در مقاومت در برابر آب اشاره دارد.

پیدایش قاب اویستر (Oyster) رولکس:

 قاب اویستر (Oyster) رولکس

قاب اویستر توسط کمپانی رولکس در سال 1926 اختراع شد و به لطف سیستم مبتکرانه دور قاب، پشت قاب و دسته کوک پیچی در قاب میانی، اولین قاب ضد آب جهان برای ساعت مچی شد. اولین ساعت رولکس که از این ساختار قاب بهره می برد ، "اویستر" نام گرفت.

به قول خود رولکس ، قاب اویستر نمادی از استحکام و ضد آب بودن است. قاب اویستر برای تمام ساعتهای رولکس که ضد آب تا 100 متر هستند، استفاده می شود. این بدان معنی است که کالکشن Cellini رولکس از قاب Oyster استفاده نمی کند – که البته با توجه به اینکه این مدل یک ساعت کاملا رسمی محسوب می شود، ممکن است تعجب آور نباشد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، "رولکس اویستر" به خودی خود یک مدل نیست ، بلکه همانطور که گفته شد یک ساختار قاب برای محافظت از موتور ساعت در برابر آب است. به عنوان مثال ، می توانید "Oyster Perpetual" را روی صفحه مدل رولکس دیت جاست بیابید ، اما مدل آن "Datejust" است.

اطلاع از واژه نامه های اختصاصی ساعت مچی

ساعت مچی مردانه رولکس

امروزه، همه ساعت‌های اویستر رولکس به لطف ساختار قاب حیرت‌انگیز خود، تا عمق ۱۰۰ متری (۳۳۰ فوت) و ساعت‌های غواصی نیز تا عمق ۳۹۰۰ متر به طور تضمینی ضد آب هستند.

قاب میانی قاب اویستر (بخش مرکزی قاب) از فولاد مستحکم اویستراستیل، طلای ۱۸ عیار یا پلاتین (بسته به مدل ساعت) مُهر شده و ساخته می شود. این قاب بی‌نهایت محکم بوده و بستری است که سایر قطعات قاب به خوبی روی آن سوار می‌شوند. برخی مدل‌های حرفه ای دارای محافظ پیچ جانبی هستند؛ این شانه‌ها به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از قاب میانی مُهر شده‌اند.

پشت قاب اویستر روی قاب میانی پیچ و محکم می‌شود. شیاربندی بارز پشت قاب اویستر، میراث‌دار Oyster عرضه‌شده در سال ۱۹۲۶ است که فقط با ابزاری ویژه می توان آن را باز کرد؛ این ابزار تنها در انحصار ساعت‌سازان مجاز رولکس است و بنابراین فقط آن‌ها می‌توانند به موتور ساعت دسترسی داشته باشند.

 

پیچ کوک یا دسته کوک ساعت‌های رولکس، شاهکاری ظریف از تخصص فنی است که از حدود ۱۰ قطعه تشکیل می‌شود و به طور نفوذناپذیر بر قاب ساعت پیچ می‌شود. بدین ترتیب رولکس برای نخستین بار در تاریخ ساعت‌سازی، پیچ کوک ضد آب را ساخت؛ این پیچ کوک رابط امنی میان دنیای محافظت‌شده و نفوذناپذیر درون ساعت و عناصر آسیب‌زای دنیای خارجی است. پیچ کوک قاب اویستر با استفاده از قفل توئین‌لاک (Twinlock) وتریپلاک (Triplock) از دو یا سه منطقه مهر و موم شده استفاده می‌کند تا تضمین نماید که در ایمنی در برابر آب به نفوذناپذیری دریچه زیردریایی می‌باشد.

پس از اختراع قاب اویستر توسط هانس ویلسدورف، او می خواست این توانایی عالی ساعت در برابر آب را برای عموم ثابت کند. به همین ترتیب ، در سال 1927 ، شناگر انگلیسی مرسدس گلیتز (Mercedes Gleitze)، درحالی که قصد داشت با شنا کردن از کانال انگلیس عبور کند، یک ساعت اویستر را پوشید. گلیز بیش از 10 ساعت شنا کرد و در طول کل شنا ، ساعت Oyster دقیق کار می کرد و کاملا درمقابل آب حفاظت شده بود.

این روش آزمایش ساعت های رولکس در زمینه اثبات استحکام، ضد آب بودن و قابلیت اطمینان آنها، به آغاز بخش اصلی استراتژی بازاریابی رولکس تبدیل شد. آنها بعد از این رویداد، هنگام صعود در کوه اورست ، توسط جیمز کامرون و موارد دیگری نیز آزمایشات مشابهی برای اثبات کیفیت و کارایی رولکس انجام دادند.

 

رولکس فقط از عبارت "اویستر" برای قاب های خود استفاده نمی کند. همچنین برای اثبات استحکام و ویژگی های قدرتمند سایر اجزاء مرتبط با ساعتهایش از این اصطلاح استفاده می‌کند. برخی از نمونه ها عبارتند از: بند ساعت اویستر، استیل اویستر، تاریخ اویستر، قفل اویستر، بند Oysterflex و Oysterquartz.

بند ساعت رولکس اویستر، دستبند اسپرت و سه اتصالی است که اکثراً در ساعت های حرفه ای مانند Submariner ، Sea-Deller و چند مدل دیگر استفاده شده است.

 

رولکس اویستر پرپچوال (Rolex Oyster Perpetual) یعنی چه؟

 غیر از اصطلاح Rolex Oyster ، احتمالاً اصطلاح Oyster Perpetual را نیز شنیده اید. تا به این قسمت از مقاله در مورد کلمه oyster توضیح دادیم و در ادامه به بررسی کلمه perpetual می پردازیم که معنی آن چیست و چرا بروی صفحات ساعت های رولکس نوشته می شود.

همانطور که توضیح دادیم اصطلاح رولکس اویستر در سال 1926 با اختراع قاب های ضدآب اویستر بوجود آمد. اما قسمت perpetual در سال 1933 اضافه شد، زمانی که رولکس اولین ساعت با قابلیت خود کوک شوندگی به نام "پرپچوال(Perpetual)" را اختراع کرد.

کلمه Perpetual، همانطور که می دانید، به معنای بی پایان بودن است ، ادامه می یابد و ادامه می یابد. در واقع این کلمه به موتورهای اتوماتیک ساعت های رولکس اشاره دارد که اگر شما آن را هر روز بپوشید ، سال به سال به صورت خودکار دقیق کار خواهد کرد بدون اینکه به منبع انرژی جز حرکت مچ دست نیازی داشته باشد. این مکانیزم هوشمندانه که در سال ۱۹۳۱ توسط رولکس ابداع گردید، متشکل از وزنه هلالی‌شکل نوسان‌ساز است که بر اثر حرکات مچ دست، آزادانه روی محور خود به هر دو جهت می‌چرخد. این بخش فنر اصلی موتور را تحت فشار مداوم قرار می‌دهد و بنابراین منبع انرژی ثابت و دائم را برای ساعت فراهم می‌آورد.

موتورهای پرپچوال در مدل‌های Oyster نقشی کلیدی در اعتبار و آوازه برتری ساعت‌های رولکس ایفا می‌کنند. این موتورهای مکانیکی خودکوک شونده که همگی از سوی موسسه رسمی آزمایش کرنومترهای سوئیس (COSC) گواهی ارزشمند کورنوگراف را دارند، تماماً توسط رولکس و بر اساس مشخصه‌های مشترک، طراحی و تولید شده‌اند. این موتورها عملکرد عالی و مطابقت با مقتضیات سخت‌گیرانه مربوط به دقت، اطمینان، ضربه‌گیری، قابلیت بهینه خودکوک و راحتی تعمیر و نگهداری را تضمین می‌نمایند.

حال آنچه که می تواند کمی گیج کننده باشد این است که ، رولکس یک مدلی به نام "Oyster Perpetual" می‌سازد که ویژگی های Oyster Perpetual بودن را هم دارد.

ساعت رولکس مدل Oyster Perpetual که در جمله قبل به آن اشاره کردیم، یک ساعت مچی کلاسیک سه عقربه ای است که کارکرد اضافی دیگری ندارد و با مجموعه ای از رنگ های مختلف صفحه و همچنین در سایز های مختلف در دسترس است.

حالا می دانید که اصطلاح Rolex Oyster به چه معنی است و همچنین اصطلاح Rolex Oyster Perpetual به چه معنی است!

 

رفرنس خبر: سایت millenarywatches.com و سایت رولکس

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من تمام مطالب را بادقت خواندم همگی خوب ومفید بود فقط از شرکت بپرسید چرا چین این برند جهانی را خراب کرده با درست کردن ساعت‌های فیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا