دسته‌بندی نشده

انواع موتور ساعت مچی

انواع موتور ساعت مچی

نیرومحرکه ساعت که تحت عنوان Calibre نیز شناخته می شود، در واقع موتور ساعت است که به عنوان منبع انرژی برای به حرکت درآوردن عقربه‌های ساعت به کار می رود.

این مکانیزم درونی، عقربه ها را به حرکت در می آورد و نیروی لازم برای امکانات دیگر موجود در ساعت مثل کورنوگراف (زمان‌سنج) یا تقویم و یا نمایشگر زمان چندگانه را فراهم می کند.

دسته بندی مرتبط : ساعت مچی

فروش ویژه
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
قیمت ویژه: 2,590,000 تومان 2,870,000
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
قیمت ویژه: 1,790,000 تومان 2,067,000
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه مشکی متوسط Rolex-4531-M-L
قیمت ویژه: 1,620,000 تومان 1,863,000
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه مشکی متوسط Rolex-4531-M-L
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L
قیمت ویژه: 1,613,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه سبز ایندکس خطی مدیوم Rolex-4484-L
قیمت ویژه: 1,620,000 تومان 1,863,000
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه سبز ایندکس خطی مدیوم Rolex-4484-L
ساعت رولکس دیت جاست مردانه دورنگ طلایی صفحه سبز مشکی Rolex-4797-G
قیمت ویژه: 1,613,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس دیت جاست مردانه دورنگ طلایی صفحه سبز مشکی Rolex-4797-G

با وجود این، جا به جایی عقربه ها و نشان دادن زمان دقیق وظیفه اصلی ساعت است که بدون آن استفاده از ساعت کارایی نخواهد داشت.

موتورهای بسیار متنوعی برای ساعت های مختلف و توسط کمپانی های مختلف با ایده پردازی های جدید ساخته شده اند، اما تمام این مدل ها در دو دسته بندی کلی جای می گیرند: موتور های کوارتز و موتور های مکانیکی.

انواع موتور ساعت مچی 

راه تشخیص موتور ساعت مچی

یک راه ساده برای تشخیص اینکه موتور ساعت مچی کوارتز است یا مکانیکی، نگاه کردن به عقربه ثانیه شمار است. در ساعت های کوارتز، عقربه ثانیه شمار حرکت تیک تیک دارد که یک بار در هر ثانیه حرکت می کند در حالی که ساعت های مکانیکی حرکت ثانیه شمارشان به آهستگی و پیوسته انجام می‌شود.

 

موتور کوارتزموتور کوارتز :

موتورهای کوارتز ساعت بسیار دقیق هستند و به جز تعویض مرتب باتری نیاز به نگهداری بسیار بسیار کمی دارند.

این موتورها ارزان قیمت هستند چون با باتری کار می کنند و اجزای متحرک کمی دارند. موتورهای کوارتز برای علاقه مندان به صنعت ساعت جذابیت چندانی ندارند چون از دیدگاه مهندسی و ظرافت فنی مانند ساعت های مکانیکی نیستند. موتورهای کوارتز در برندهای ساعت سوئیسی مانند ساعت پتک فیلیپ به گونه‌ای طراحی شده اند که با استاندارد های کیفیت سخت گیرانه آنها مطابقت داشته باشند.

 

موتور کوارتز چگونه کار می کند؟

یک موتور کوارتز از باتری به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کند. این موتورها رایج ترین نوع موتورهایی هستند که در ساعت های استاندارد و ساعت هایی که به خواب نمی روند می توانید بیابید. برای تولید انرژی در موتورهای کوارتز، باتری جریان الکتریکی را به یک کریستال کوچک کوارتز می‌فرستد و آن را برق دار می کند. در نتیجه کوارتز شروع به نوسان می کند و این نوسان باعث حرکت موتور و چرخش عقربه‌های ساعت می شود.

دسته بندی مرتبط : ساعت کوارتز

 

موتور مکانیکیموتور مکانیکی:

موتورهای مکانیکی برای ساعت های لوکس به موتورهای کوارتز ترجیح داده می شوند زیرا سطح کیفیت و ظرافت فنی و مهندسی به کار رفته در آنها بالاتر است.

این موتورها توسط سازنده‌های حرفه ای ساعت های لوکس به گونه ای طراحی شده اند که قطعات کوچک در کنار همدیگر کار می کنند و نیروی محرکه ساعت را فراهم می کنند. اگر چه طرح کلی ساعت های مکانیکی در قرن های گذشته تغییر چندانی نداشته اما تکنولوژی آنها دقیق تر و مهندسی تر شده است.

 

تفاوت بین انواع موتورهای مکانیکی:

دونوع موتور مکانیکی در ساعت های لوکس امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. موتور کوکی و موتور اتومات هر کدام از این دو دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. اگرچه موتورهای مکانیکی بر کوارتز ارجحیت دارند اما انتخاب نوع موتور مکانیکی کاملا بستگی به سلیقه مشتری دارد.

 

مقاله مرتبط :  شش ویژگی‌ مهم یک ساعت مچی خوب

 

موتور مکانیکی کوکی (دستی):

موتور مکانیکی کوکی ساعت مچی 

موتورهای مکانیکی کوکی قدیمی ترین نوع موتورها به شمار می روند. ساعت های کوکی اغلب به دلیل صفحه بسیار جذابشان مورد توجه هستند. این موتورها اغلب به عنوان موتورهای کوکی یا دستی شناخته می شوند چون با جا به جایی دسته کوک ساعت انرژی برای فنر اصلی ساعت فراهم می شود تا حرکت پیوسته آن ادامه پیدا کند.

 

موتورهای کوکی چگونه کار می کنند؟

دراین ساعت ها استفاده کننده باید فنر اصلی ساعت را با چند بار چرخاندن یک دکمه اصطلاحا کوک کند تا انرژی پتانسیل در فنر اصلی به اندازه کافی ذخیره شود. این انرژی به تدریج و بسیار آهسته با حرکت چرخ دنده ها و فنرهای داخل موتور تخلیه می‌شود و موتور نیاز به کوک مجدد دارد. انرژی از فنر اصلی به چرخ دنده ها و دیگر فنرها منتقل شده و از آنجا به عقربه های ساعت و دیگر امکانات موجود در صفحه ساعت منتقل می شود.

 

بازه ی زمانی تا کوک مجدد موتورهای کوکی (دستی):

بازه زمانی برای کوک کردن مجدد موتور ساعت های دستی بستگی به ظرفیت انرژی موتور این ساعت ها بین ۲۴ ساعت تا ۵ روز و یا حتی کمی بیشتر طراحی شده است. برخی ساعت ها به کوک روزانه نیاز دارند در حالی که برخی دیگر مانند Panerai Luminor 1950 GMT فقط هر هشت روز یک‌بار نیاز به کوک کردن مجدد دارند. بسیاری از مالکان ساعت های با موتور مکانیکی کوکی معمولا عادت دارند قبل از استفاده از ساعت آن را کوک کنند.

 

موتور اتوماتیک :

موتور اتوماتیک ساعت مچی 

نوع دوم از موتورهای مکانیکی، موتورهای اتوماتیک هستند. این ساعت ها که اغلب به عنوان ساعت های خود کوک شونده نیز شناخته می شوند، انرژی مورد نیاز خود را از طریق حرکت مچ دست استفاده کننده تامین می‌کنند. ساعت های دارای موتورهای اتومات بسیار رایج هستند چون استفاده کننده نگران کوک کردن روزانه ساعت نیست تا از عملکرد پیوسته آن اطمینان حاصل کند. تا زمانی که ساعت مرتب استفاده شود نیازی به کوک کردن نخواهد داشت.

دسته بندی مرتبط : ساعت اتوماتیک

 

موتورهای اتومات چگونه کار می کنند؟

عملکرد یک موتور اتومات بسیار شبیه به موتور های دستی است. تنها تفاوت آنها وجود یک وزنه فلزی به نام روتور (چرخنده) است. روتور به موتور متصل است و می تواند به آسانی بچرخد. با هر حرکت مچ دست، روتور می چرخد و انرژی را منتقل می کند و در نتیجه فنراصلی به صورت اتوماتیک کوک می شود.

 

بازه زمانی تا کوک مجدد موتورهای اتوماتیک :

ساعت هایی که موتورمکانیکی اتومات دارند هم نیاز به کوک کردن دارند اما به طور قابل توجهی کمتر ازساعت های با موتور مکانیکی دستی نیاز به این کار دارند. اگر ساعت به صورت روزانه استفاده شود بدون نیاز به کوک کردن به طور دقیق کار می کند. اما اگر برای زمانی نسبتا طولانی مورد استفاده قرار نگیرد نیاز به کوک کردن دارد تا انرژی اولیه آن فراهم شود. به عنوان جایگزینی مناسب برای کوک کردن دستی ساعت های اتوماتیک، میتوان از ساعت کوک کن (watch winder) استفاده کرد تا زمانی که از ساعت استفاده نمی شود ساعت را در حالت صد در صد کوک نگه دارد.

ساعت کوک کن مچی 

یک نمونه ساعت کوک کن

شما عزیزان می‌توانید نمونه‌هایی متنوع از انواع ساعت مچی را در فروشگاه ساعت تک ثانیه مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا