دسته‌بندی نشده

ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ – اولین ساعت مچی مردانه

ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ – اولین ساعت مچی مردانه

امروز تصمیم داریم تاریخچه ساعت های خلبانی را بررسی کنیم. این نوشتار اولین مقاله از یک مجموعه ۵ مقاله ای است و برآنیم موارد غیر معمولی را بیان کنیم.

وقتی بحث از ساعت های مچی خلبانی می شود که از ویژگی های منحصر به فردی مثل کارایی و قابلیت خوانایی مناسبی برخوردار هستند، انتخاب کارتیر سانتوس در کنار برند های معروف دیگر به سختی انجام می شود مگر در یک مورد: اصالت

محصولات مرتبط : ساعت کارتیر

فروش ویژه
ساعت AP ای پی زنانه استیل صفحه صورتی AP-5429-L
قیمت ویژه: 2,570,000 تومان 2,650,000
ساعت AP ای پی زنانه استیل صفحه صورتی AP-5429-L
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
قیمت ویژه: 2,651,000 تومان 2,734,000
ساعت AP مردانه نقره ای صفحه سرمه ای AP-5093-G
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
قیمت ویژه: 1,799,000 تومان 1,855,000
ساعت DW زنانه مربعی بند حصیری سیلور صفحه سفید DW-4807-L
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
قیمت ویژه: 1,850,000 تومان 1,908,000
ساعت DW زنانه دورنگ رزگلد صفحه رزگلد DW-5343-L
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
قیمت ویژه: 2,101,000 تومان 2,167,000
ساعت DW زنانه فلزی گرد استیل صفحه سرمه ای نگین دار DW-5417-L
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L
قیمت ویژه: 1,843,000 تومان 1,900,000
ساعت DW زنانه دورنگ طلایی صفحه سفید ایندکس نگین Daniel-5450-L

صاحب یک ساعت سانتوس، مشتری منحصر به فردی خواهد بود که جسارت خاصی همانند مردان بزرگ در تاریخ هوانوردی دارد. زمانی که مردان بزرگی با به خطر انداختن جان خود در آسمان پرواز می کردند، جهانیان نفس خود را حبس کردند و به نظاره پرداختند.

 در میان این توجه ها، برند جدیدی از ساعت های مچی توسط کارتیر پدیدار شد و توجه دنیا را به خود جلب کرد. این ساعت ادای احترامی به آن دوران جسارت است، زمانی که عزم و اراده حد و مرز نمی شناخت.

ام. سانتوس دومونت پس از چندین تلاش برای پرواز، زمانی که ماشین پروازش موفق به طی مسیرهای ۷۵، ۱۲۸ و ۱۴۲ یاردی شده بود، در ۱۲ نوامبر تصمیم گرفت برخلاف جهت باد به نقطه شروع بازگردد. فاصله سی یاردی اول را در روی زمین طی کرد و سپس تا ارتفاع ۵ یاردی از سطح زمین فاصله گرفت. در آن ارتفاع مانند پرنده سفید و زیبایی دیده می شد و تقریبا نیمی از مسیر را به همین ترتیب طی کرد. آقای دومنت که از تشویق تماشاچیان به وجد آمده بود، ناگهان فرمان را چرخاند. اگرچه این چرخش باعث سقوط ماشین هوایی و برخورد سنگین آن با زمین شد و یکی از بال های آن به شدت آسیب دید، اما این تلاش، برای وی یک پیروزی به حساب می آمد زیرا برای اولین بار در تاریخ، یک پرواز واقعی انجام گرفته بود و به نظر می رسید تا پیروزی کامل چیزی نمانده است. ۲۳۵ یارد در ۲۱ ثانیه طی شده بود!

محصولات مرتبط : ساعت مردانه

ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ - اولین ساعت مچی مردانه 

من هرگز برای رقابت های کشتی، کابرتاس (نوعی ورزش اسکاتلندی) یا دیگر رقابت های ورزش دعوت نشده ام! بنابراین تمایلی به ورورد به این بحث ندارم که از بین برادران رایت و آلبرتو سانتوس دومونت چه کسی برای اولین بار موفق به پرواز شده است. اجازه دهید به ذکر همین نکته اکتفا کنم که برادران رایت قبل از سانتوس و در سال 1903 موفق به پرواز با هواپیمای خود و تحت کنترل در آوردن آن در آسمان شدند. این مکانیک های خلاق دوچرخه موفق به ابداع سیستمی برای خمیدگی، پیچش و حرکات دایره ای شدند که به خلبانان اجازه مانور با هواپیما را می داد.

در سال 1906، فرانکو آلبرتو سانتوس-دومونت برزیلی موفق شد هواپیمایی با نام 14bis را بسازد که مجهز به چرخ هایی بود که این قابلیت را به او می دادند که تیک آف تحت کنترلی داشته باشد. قابلیتی که توسط نهاد Fédération Aéronautique Internationale تایید شد. این نهاد در سال 1905 برای ثبت رکوردهای هوایی بنیان گذاری شده بود. برادران رایت از ریل و بعدها از سیستم منجنیق برای تیک آف هواپیماهای خود استفاده می کردند. اختلاف نظر بین قاره ها از همین نکته ایجاد شده است. آیا برادران رایت فقط یک ماشین پرنده اختراع کرده بودند و آلبرتو اولین هواپیمای با بال های ثابت را ابداع کرده بود؟ ارنست آرچیکون احساسات اروپایی ها را با این سوال به خوبی بیان کرده است: برادران رایت واقعا پرواز کرده اند یا دروغ گفته اند؟! در اروپا، از نام هایی مانند کلمنت آدر، بلریوت و آلبرتو سانتوس-دومونت نیز در کنار برادران رایت به صورت همزمان و همدوره یاد می شود. در واقع اروپا جایی بود که تب پرواز در آن شدت داشت. بنابراین ابداع ساعت های خلبانی در اروپا دور از ذهن نبود.

محصولات مرتبط : ساعت کارتیر

آلبرتو به مناسبت دستیابی به این موفقیت تاریخی و کسب جایزه Deutsch-Archdeacon Price جشن سلطنتی خود را در رستوران ماکسیم در پاریس برگزار کرد. با گذشت زمان و کمرنگ شدن ابداع آلبرتو در اذهان عمومی، زمان افول شرکت فرا رسیده بود. به سلامتی!، احتمالا در حین سرو مشروب بود که آلبرتو با دوستش لوییس کارتیر در مورد مشکلی که در خواندن ساعت جیبی اش در حین پرواز داشت صحبت کرد. او در حین پرواز باید دست های خود را روی کنترل های هواپیما قرار می داد و همزمان می خواست ساعت جیبی اش را چک کند. لوییس کارتیر به دقت گوش کرد و ناگهان فکری به ذهنش خطور کرد. فکری که منجر به پیدایش ساعت مچی سانتوس-دومونت شد – اولین ساعت خلبانی دنیا.

ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ - اولین ساعت مچی مردانه 

 لوییس کارتیر برای دوستش آلبرتو سانتوس دومونت ساعتی ساخت که برای پروازهای خود از آن استفاده می کرد. آلبرتو در اروپا چهره سرشناسی بود و همین شخصیت جذاب او بود که باعث شد ساعت های کارتیر از شهرت بالایی برخوردار شوند. مردم با دیدن تصاویر آلبرتو در روزنامه ها از خود می پرسیدند آن چیزی که دور دست آلبرتو بسته شده چیست؟ پاسخ، ساعت مچی بود. به جای ساعت جیی سنگین، آلبرتو یک ساعت مچی با بند چرمی راحت به دست داشت که با سگک کوچکی فیکس شده بود. گرچه پتک فیلیپ ساعت مچی را اولین بار ابداع کرده بود ولی بانوان بودند که از این ساعت ها استفاده می کردند. در واقع لوییس کارتیر بود که اولین ساعت های مچی مردانه را به نام مدل سانتوس تولید و روانه بازار کرد.

محصولات مرتبط : ساعت زنانه

در این سالها، سانتوس هواپیمای خود را به یک هواپیمای تک بال (مونوپلین) با نام دمویسل ارتقا داد. او این مدل هواپیما ها را با شماره های متوالی19  تا 22 به تولید انبوه رساند. در سال 1908، شماره 19 این مدل هواپیما اولین هواپیمای تجاری و با تولید انبوه در دنیا لقب گرفت. این مدل دارای پروانه چوبی و بدنه چارچوب باز بود و با سه مدل موتور مختلف قابل عرضه بود. آلبرتو می توانست هر هواپیما را در مدت 15 روز تولید کند و در سال1909  او موفق شد رکورد 120 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. نشریه مکانیک های محبوب در شماره ژوئن1910  طرحی از مدل دمویسل از هواپیماهای سانتوس را منتشر کرد و با افتخار ادعا کرد که این هواپیما، با هزینه تولید پایین و کمترین تعداد آزمایش پشت سر گذرانده، بهترین هواپیمایی است که تاکنون ساخته شده است. کارتیر و ساعتش و آلبرتو سانتوس-دومونت و هواپیماهایش دوران طلایی هوایی را تسخیر کرده بودند.

 ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ - اولین ساعت مچی مردانه

چندی بعد، لوییس کارتیه برای تولید انبوه ساعت سانتوس با سازنده معروف موتورهای ساعت یعنی ادموند جاگر به همکاری پرداخت و اولین ساعت آنها در سال 1911 تولید و برای فروش عرضه شد. عرضه این ساعت بسیار موفقیت آمیز بود. البته در طول زمان تغییراتی در طراحی آن ایجاد شد. در طی جنگ جهانی دوم، ارتش از ساعت های گرد استفاده می کرد و در نتیجه، تولید ساعت های مربعی به شدت کاهش یافت که تا امروز ادامه داشته است. اما سانتوس قدرت خود را حفظ کرد و محصولات با کیفیتی با امضای کارتیر تولید نمود. ساعت های سانتوس، کلاسیک و بی نظیر بودند.

محصولات مرتبط : ساعت کلاسیک

در سال 1978، سانتوس و کارتیر تصمیم گرفتند استفاده از فلزات گرانبها را در ساعت های خود به حداقل برسانند و ساعت هایی از ترکیب استیل و طلا با قیمت های مناسب تولید کنند که بعدا به ساعت های تمام استیل نیز تبدیل شدند. یک بار دیگر، کارتیر ساعت های تمام استیل (ضدزنگ) خود را به صورت انبوه و مخصوصا برای جوانان روانه بازار کرد. قاب این ساعت ها با پیچ های کوچک فیکس شده بودند، البته دی ان ای اصالت سانتوس هنوز هم در این ساعت ها دیده می شود.

ساعت کارتیه مدل سانتوس ۱۹۰۴ - اولین ساعت مچی مردانه 

امروز، ساعت های کارتیر نسبت به مدل های سانتوس تغیرات زیادی داشته اند و در سایزهای مختلف و با استایل های متفاوت عرضه می شوند. این برند اولین ساعت های خلبانی را تولید کرده و همواره در حال تکامل و بهتر شدن است. اگرچه سانتوس دیگر شکوه گذشته را ندارد، اما صاحب این برند با دانستن تاریخچه با شکوه این برند همواره خوشنود خواهد بود. سانتوس در میان برند های بزرگ و بزرگ تر ساعت های خلبانی امروزی همواره خیالش از این بابت راحت است که هیچ برند دیگری نمی تواند تاریخ با شکوه آن را غصب کند. نیازی به اثبات وجود ندارد. اولین بودن این چنین است.

محصولات مرتبط : ساعت کارتیر

برای آشنایی با نحوه خرید از فروشگاه تک ثانیه کلیک نمایید 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا