دسته‌بندی نشده

ساعت ضد آب چقدر در برابر آب مقاوم است؟

آیا ساعت ضد آب واقعا ضد آب است ؟ 

امروزه اکثر ساعت ها در برابر آب مقاوم هستند. اما آیا می دانید این همیشه به معنای ضد آب بودن ساعت نیست؟ ما درک می کنیم که همه این اصطلاحات می توانند کاملا گیج کننده باشند که آیا ساعت شما مقاوم در برابر آب است یا ضدآب! ولی در نهایت شما می خواهید بدانید که آیا می توانید در زیر آب نیز از ساعت مچی خود استفاده کنید یا خیر؟

به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب تفاوت مقاومت در برابر آب و ضد آب بودن ساعت را برای شما توضیح دهیم.

از کجا بفهمم ساعتم ضد آبه ؟!!!

ساعتی مقاوم در برابر آب محسوب می شود که بتواند تا حدی با آب تماس داشته باشد و آب به داخل آن نفوذ نکند. به عنوان مثال، اگر ساعت شما دارای درجه مقاومت 30 متر در برابر آب باشد که پشت قاب آن حک شده است،این موضوع به این معنی نیست که می توانید با آن تا عمق 30 متری آب شیرجه بزنید.  30 متر یا 3 ATM یا 3 Bar  که هر سه معادل هم هستند بدین معنی است که ساعت شما در برابر باران و پاشیده شدن آب مقاوم است نه ضدآب.

فروش ویژه
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
قیمت ویژه: 2,590,000 تومان 2,870,000
ساعت امگا کانسلیشن زنانه دو رنگ طلایی صفحه سیلور ایندکس نگین Omega-4784-L
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
قیمت ویژه: 1,790,000 تومان 2,067,000
ساعت دنیل ولینگتون زنانه مستطیلی طلایی سیلور صفحه سفید DW-4385-L
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه سبز ایندکس خطی مدیوم Rolex-4484-L
قیمت ویژه: 1,620,000 تومان 1,863,000
ساعت رولکس زنانه دورنگ طلایی صفحه سبز ایندکس خطی مدیوم Rolex-4484-L
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L
قیمت ویژه: 1,613,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس دیت جاست زنانه تمام سیلور اسمال Rolex-4954-L
ساعت رولکس زنانه دو رنگ طلایی صفحه صورتی ایندکس نگین Rolex-5027-M-L
قیمت ویژه: 1,613,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس زنانه دو رنگ طلایی صفحه صورتی ایندکس نگین Rolex-5027-M-L
ساعت رولکس دیت جاست مردانه دورنگ طلایی صفحه سبز مشکی Rolex-4797-G
قیمت ویژه: 1,613,000 تومان 1,855,000
ساعت رولکس دیت جاست مردانه دورنگ طلایی صفحه سبز مشکی Rolex-4797-G

درجه مقاومت در برابر آب توسط شرکت سازنده ساعت ارائه می شود و بر اساس 3 عامل دسته کوک(پیچ تنظیم)، قاب پشتی و واشرها است. با این وجود هر روز شرایطی (مانند تغییر عمر باتری) و استهلاک واشرها ممکن است مقاومت ساعت را در برابر آب به مرور زمان کاهش دهد.

 به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم ساعت خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که آب به داخل قاب ساعت وارد نمی شود. نکته خیلی مهم برای تست ضدآبی ساعت های مچی این است که قبل از انجام تست باید مشخص کنید که درجه مقاومت یا ضدآبی ساعت شما چه مقدار است. معمولا درجه مقاومت آب هر ساعت مچی بر روی قاب پشتی آن حک می شود. حال باید بدانید که این اعداد چه معنی دارند.

تست کردن ساعت ضد آب 

روش های مختلفی برای تست ضد آب بودن ساعت و بیان آن وجود دارد: BAR، ATM و متر برای این کار استفاده می شود. اما منظور آن ها چیست؟

3ATM/bar/30m:

این نوع ساعت ها در برابر باران، دست و صورت شستن و پاشیده شدن قطره های آب مقاوم هستند.

5ATM/bar/50m:

این ساعت ضد آب است و می توان آن را هنگام شنا در عمق کم استفاده کرد. این ساعت برای غواصی اصلا مناسب نیست.

10ATM/bar/100m:

این اطلاعات نشان از ضد آب بودن ساعت را دارد و برای اکثر ورزش های آبی مانند شنا، قایقرانی و غواصی در آب کم عمق مناسب است. اگر قصد پریدن از صخره ها و غواصی در عمق زیاد را دارید، از این ساعت را استفاده نکنید.

20ATM/bar200m:

 این ساعت ضد آب یا مخصوص غواصی است و برای تمامی ورزش های آبی و غواصی مناسب است.

علاوه بر این سه درجه بندی که اینجا توضیح دادیم، ساعت غواصی با درجه ی بالاتری نیز ساخته شده که مخصوصا برای غواصانی که در اعماق دریاها و اقیانوس ها به اکتشاف می پردازند، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ساعت غواصی رولکس مدل Sea-Dweller Deepsea که با درجه ضدآب 3900 متر ساخته شده است.

همچنین بهتر است بدانید که اگر ساعت شما هیچ متن یا نمادی در مورد ضد آب بودن ندارد، احتمالاً حتی در برابر پاشیده شدن قطرات آب یا تعرق نیز مقاوم نیست و باید حتما به این موضوع توجه نمایید.

ساعت ضد آب

بخار داخل شیشه ساعت چیست؟

شاید برای ساعت شما هم اتفاق افتاده باشد که زیر شیشه ساعتتان بخار کند و شما را نگران کند. این اتفاق یعنی اینکه آب یا رطوبت به داخل ساعت شما نفوذ کرده است و معمولا از مسیر دسته کوک (پیچ تنظیم) و قاب پشتی ساعت آب به داخل بدنه ساعت وارد می شود. یکی از دلایل اصلی این اتفاق پوسیدگی واشرهای  قاب پشتی و دسته کوک می باشد که نمی تواند مانع نفوذ آب شود، بنابراین این واشر ها باید به صورت دوره ای تعویض شوند. همچنین حرارت هم باعث گشاد شدن این واشرها می شود که باعث کم شدن مقاومت و ضدآبی ساعت می گردد.

اگر ساعتم بخار کرد چی کار کنم ؟

بلافاصله بعد از دیدن بخار آب داخل ساعت مچی باید آن را خشک کرد، برای اینکار حتما ساعتتان را پیش یک تعمیرکار متخصص ببرید تا هم رطوبت داخل آن را خشک کند و هم واشرهای آن را بررسی و تعویض کند تا ساعت شما در مقابل نفوذ آب ایمن گردد.

لازم میدونم چند نکته مهم را یادآوری کنم؛ نکته اول اینکه ممکن است تصور کنید با گذشت چند ساعت الی چند روز رطوبت داخل ساعت خشک می شود پس لازم نیست پیش تعمیرکار ببرید ولی باید بدانید که آب برای موتور ساعت مثل سم برای بدن انسان است، زیرا که باعث زنگ زدن قطعات موتور و باعث ایجاد خرابی می شود که هزینه تعمیر زیادی برای شما به بار می آورد، بنابراین فورا آن را پیش تعمیرکار ببرید تا هزینه اضافی تراشیده نشود.

نکته ی دوم که خیلی مهم است، دانستن درجه مقاومت و ضدآبی ساعت مچی است و متناسب با درجه مقاومت آن، مورد استفاده قرار گیرد. مثلا ساعتی که درجه مقاومتش در مقابل آب  3ATM است را نباید برای شنا و استخر استفاده کرد.

نکته سوم هم در مورد ساعت های بند چرمی است که باید در جریان باشید که برخورد آب و رطوبت باعث پوسیدگی و خراب شدن آنها می شود و عمر بند را کاهش می دهد بنابراین بعد از برخورد بند چرم با آب آن را خشک کنید، همچنین بعد از استفاده ساعت بند چرم در یک روز گرم تابستانی که ممکنه بند در اثر عرق دستتان مرطوب شود آن را خشک کنید، بهترین روش برای این مواقع از سال استفاده یک روز در میان از این نوع ساعتها است.

چند بار لازم است که ضد آب بودن ساعت خود را آزمایش کنید؟

شما باید هر سال ضد آب بودن ساعت خود را امتحان نمایید. هنگام تعویض بند ساعت، در صورت تعمیر یا تعویض باتری ها و… می توانید از متخصصان بخواهید آزمایش های مقاومت در برابر آب و یا ضد آب بودن را برایتان انجام دهند.

توجه داشته باشید که هروقت داخل ساعتتان آب نفوذ کرد هرچه سریعتر ساعت رو برای تست ضدآبی پیش تعمیرکار متخصص ببرید تا مشکل آن برطرف شود.

اولین ساعت ضد آب در دنیا

جالب است بدانید اولین ساعت ضد آب جهان توسط کمپانی ساعت رولکس ساخته شد. در سال ۱۹۲۴، اختراع اولین ساعت ضد آب و ضد غبار توسط رولکس گامی‌ بزرگ رو به جلو بود. این ساعت که “Oyster” نامیده شد دارای قابی مهر وموم شده و بدون منفذ بود که به بهترین شکل از موتور ساعت حفاظت می‌‌کرد.

اولین شناگر با ساعت ضد آب

 در سال ۱۹۲۷ ساعت اویستر رولکس، که به دست شناگر جوان انگلیسی‌ به نام مرسدس گلایتز بسته شده بود، عرض کانال مانش را طی کرد. شنا بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و ساعت‌ تا انتهای آن در به خوبی کار میکرد.

برای تجلیل عبور از کانال، رولکس تبلیغی تمام صفحه‌ای را در صفحه اول روزنامه “دیِلی مِیل” منتشر کرد و از موفقیت ساعت ضدّآب خبر داد. این رویداد سرآغاز مفهوم معّرف بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا